Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
rosefors skrev:
Officefb skrev: sön 24 dec 2023, 17:39 Tack för alla svar. Har sökt runt på VEA efter att jag skapade inlägget och det verkar vara balsansaxlar, sotbeläggningar på ventiler och spruckna motorblock som verkar vara de vanligaste problemen.

Tror jag får stryka VEA-bilarna även om de på pappret verkar riktigt trevliga. Är inte sugen på ett sprucket motorblock eller någon topplocksrenovering.

De nyare VEA är utanför budget :)
Lägg till igensatta oljeringar fram till och med årsmodell 2016.
Tillverkningsår 2016 va? Är det inte fram till _cirka_ augusti 2016.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Är det så enkelt att man kan särskilja detta via motornummer D4204T5 och D4204T14?
Min V60 är tillverkad 2016-04 som MY17 med motor D4204T14 och har inte dessa problem.
av rosefors
Det ska va ett motorrummer som är brytpunkt. Tror det gäller för både bensin och diesel. Har det uppskriven någonstans och jag tror jag postat det nånstans tidigare. Kan se om jag hittar det men jag har för mig det omfattar så gott som alla årsm 2016.
av Officefb
Har inte köpt någon bil ännu.

Femmorna verkar bäst helt klart. Det är jäkligt synd att VEA var så känsliga i början.

Men, hur känner ni angående att köpa en Euro 5-diesel i dagens läge? Är det ett helvette om man skulle få för sig att semestra i Europa?

Bor man i Sverige så är det väl än så länge inga problem förutom några gator i Stockholm om jag förstår saken rätt. Det kan jag leva med.

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]