Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Rejmes hittar inte mitt problem, testar här istället med folk som faktiskt begriper något om bilar :)

Vid ganska exakt 1300 rpm oavsett växel så hugger det i något, gissar bakaxel/växellåda, känns som det kommer från de bakre delarna av bilen, kan liknas bäst vid typ om man hamnar lite snett på landsväg o kör på de där täta ”vakna upp” markeringarna!
Uppstår oftast men inte alltid vid det varvtalet och aldrig annars vid annat varvtal, bilen går helt perfekt bortsett från just 1300rpm!
Det slutar så fort man gasar lite alternativt släpper lite, har kört den med felkodsläsare som inte hittar något!
Volvo xc60 -11 D5 automatlåda, 35000 mil

Kanske får önska mig en ny växellåda i julklapp :-D
När byttes olja i växellådan och i övrig transmission senast?
Detta finns inte som intervalltillägg och sker således endast på förfrågan från bilägaren vid service.
Oj, jag har ägt den sedan den gått 12.000 mil, hade ingen aning om det du säger, det är ju säkerligen en mkt bra idé att börja med det då!
Jag har aldrig specifikt bett om att få den oljan bytt!
Tack för tipset :)
Det kan vara en bra början.
Jag vet inte om det enbart är oljor eller även filter, men på min V60 har jag bytt i automatlådan två gånger på drygt 20000 mil, så...
V60 AWD-16 AUT, den var typ likadan som TS, bytte olja i lådan, funk precis som den ska sedan, Tänk bara på att det är olika oljor i lådan beroende på vad lådan heter ,SC eller SD

Tog några bilder på slangarna för[…]

Nu när ja tänker på så verka[…]

Kan det vara något annat som gör att […]

Tvättade bilen 2 gånger då vi f&a[…]