Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
KoGo skrev:Ja den förbränner olja. Med rensa ur pdf menar du då att ta bort det helt? Min tanke är rengöring av den befintliga om det är möjligt.
Finns ersättningsrör, men det räcker egentligen att rensa ur innehållet.
https://aktuning.se/avgassystem/10590-v ... kvara.html
https://svenskmotoroptimering.se/avkodn ... kelfilter/

Finns ingen kontroll om DPF har kvar sin funktion. Minst ett par Audi på parkeringen på jobbet som haft samma problem med oljeförbrukning och inte längre har DPF.
Att rengöra DPF hjälper inget om motorn drar olja.

Så byt kolvar (med ny typ av kolvring)
Byt motor
Eller deaktivera dpf:en och få lite fler hästar med ny mjukvara.

Det olagliga borde ju vara att sälja dessa motorer från början. Men så blir det när tillverkarna tvingas använda "miljövänliga" lågfriktions kolvringar :angelo:
Användarvisningsbild
av Micce1980
@KoGo,
Jag fick dessa siffror av Volvo 2020.

Har bilen rullat över 10 000 mil så
Normal blandad körning max 1,6l/1000 mil
Stadskörning max 2,0l/1000 mil
Högfartskörning / mycket körning på hög höjd max 2,4l/1000 mil

Över detta så anser Volvo att man har ett problem

-
Nedanstående är en text jag skrivit i en annan tråd
-

Det enda som du kan göra idag är att använda dig av maskinskadeförsäkringen, Volvo har sedan ca 2020 inte tagit på sig fler byten av motorer eller lagat felen även om det är ett konstruktionsfel som jag anser. Nu är det ens egen försäkrinagr eller garantier och konsumentköplagen som får återförsäljaren att ta notan

Återförsäljaren fick ta min enligt KKL och då åtgärdades den vid 13 000 mil, idag 19200 mil och den går som den ska
På kolvsidan står det
98736 Kolvar byte enl. TJ 34943
31460046 Kolvsats
även ventiler förefaller det som att de bytts och eftersom verkstaden tydligen måste enligt Volvo så byttes kamremmen då den hakades av och samtidigt bjöd de på vattenpumpen.
Motorn är d4204t5

Finns lite trådar i ämnet även om de avtagit drastiskt senaste tiden men det finns uppenbarligen några kvar som inte blivit åtgärdade av olika anledningar
viewtopic.php?f=56&t=159937&start=110
viewtopic.php?f=70&t=149467
Användarvisningsbild
av Cotag
Pratade med en mindre "allbilsverkstad" i annat ärende. Vi kom in på att han hade gjort motorbyte på just VEA V60, jag frågade vad prislappen hamnat på och det var då runt 15-20 000 för arbetet.
V70 D2 -14 Ojämn gång vid start

Hej! Behöver lite tips på felsökni[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Hej, Jag skall plocka ut en ny V60 T6 Nordic Edit[…]

Hej! Först undrar jag på vad den hä[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer […]