Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zane_73
Hej

Har en V60 MY13 D2 som jag har motorproblem med.
När man accelererar hackar motorn och när man ligger på konstant landsväg/motorvägsfart varierar varvtalet på motorn med ca 150 varv, vid belastning varierar det mer.

Lämnade in bilen på Bilia och det fanns inga felkoder i bilen och teknikern trodde att det kunde vara bränslefiltret som var igensatt så han bytte det fast det är 2000 mil kvar tills det ska bytas enl intervall.
Denna åtgärd gjorde ingen nytta och bilen går lika illa som innan.

Har ingen större lust att lämna in bilen till Bilia igen så de kan byta mer saker på måfå, felkodsavläsningen och bytet av filtret kostade styvt 2000 så det kan ju bli dyrt om de inte vet vad felet är och bara byter delar på ren chans.

Någon som vet vad detta kan vara?

I övrigt är det en snygg underbar bil :)

//Fredrik
av Persvante
Min är också lite ryckig, mest på låga varv, har inte märkt nåt i landsvägsfart. Det kan vara svårt att komma igång från stillastående ibland utan att "skämma ut sig".
Det kan bero lite på min sjukdom också.
av Zane_73
På min upplever jag att den rycker mer ju mer jag belastar motorn, vid fiskörning känns det knappt
Nämnde inte det innan men problemet är inte konstant utan det kan gå någon vecka när bilen går hur bra som helst och sedan kan den rycka i allt från dagar till nån vecka.
av Persvante
Zane_73 skrev:På min upplever jag att den rycker mer ju mer jag belastar motorn, vid fiskörning känns det knappt
Nämnde inte det innan men problemet är inte konstant utan det kan gå någon vecka när bilen går hur bra som helst och sedan kan den rycka i allt från dagar till nån vecka.
Min rycker mest vid låg belastning! Brukar slå i Dieseltillsats ibland, och jag inbillar mig att den blir lite bättre ett tag.
Användarvisningsbild
av tedsvensson
Hur många mil har den rullat, och har du skött alla servicar som du ska?
av Persvante
tedsvensson skrev:Hur många mil har den rullat, och har du skött alla servicar som du ska?
Troligen menar du trådskaparen, men om du menar mig så är den välservad. Bilen har varit tjänstekärra på Volvo före mig, sen är den servad på Bilia i min ägo, har serviceavtal.
Användarvisningsbild
av TreVolvos
Min V50 D2 larvade sig med småryck och ibland gubbstopp vid start från stillastående. Efter flera verkstadsbesök med bl a byte av dieselfilter så hittade verkstaden till slut problemet: triggerskivan på vevaxeln (som styr impulsgivaren) var skadad. Efter bytet gick bilen perfekt och jag slapp skämmas med gubbstopp :D
Kan vara ett tips till verkstaden.
av Zane_73
tedsvensson skrev:Hur många mil har den rullat, och har du skött alla servicar som du ska?
Den har rullat snart 9 800 mil och all service är utförd.
Har på chans köpt nåt rengörningsmedel för bränslesystemet och en spray som ska rengöra insugsdelarna och egr ventilen, tror väl inte på det men man vet ju aldrig :wink:
av Hannastmh
Ja, detta var ju några år sedan men jag har EXAKT samma problem med min Volvo v60 2013 som trådskaparen beskriver om sin bil. Är tråden fortfarande aktivt och någon som har någon aning? Skulle vara kul att veta vad felet var.
Tips mottages gärna! :-D
V70 D2 -14 Ojämn gång vid start

Hej! Behöver lite tips på felsökni[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Hej, Jag skall plocka ut en ny V60 T6 Nordic Edit[…]

Hej! Först undrar jag på vad den hä[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer […]