Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrchran
Hej,

Söker lite tankar om vad det kan vara för fel på min bil. Jag har en V60 d5 från 2011, 25 000 mil, som har börjat bete sig dumt och tappar kraft. Det märktes först när den inte lyckades hålla den fart som sattes i farthållaren när jag kom fram till en uppförsbacke på motorvägen.

Problemet har även börjat visa sig när man ligger i konstant hastighet och ska gasa på för en omkörning. Bilen slutar då i vissa fall helt svara på gaspådrag. Om man pumpar på gasen växlar den tillslut ner och börjar accelerera och fungerar då okej, men man känner att bilen inte har riktigt samma acceleration som den hade innan felet började visa sig.

Inga felmeddelanden har visat sig i bilen. Någon som haft liknande problem, eller har några tankar om var man borde börja leta?
Tar tacksamt emot om någon har några tips :)
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag fick liknande symptom på min V60 från 2017 på hemväg från sommarsemestern i östeuropa, jag var tvungen att trycka gasen i botten så den varvade minst 2000-2500 för att bilen skulle hänga med i trafikrytmen.
Motorlampan började dock inte lysa direkt, det krävdes många 10-tals mil innan den tändes.
Det visade sig efter ett besök hos Volvoverkstan att det var tryckgivaren till inloppsluften som hade gett upp, helt utan yttre synliga skador.
Felkoden på min bils tokighet var ECM-P111922.
https://www.trodo.se/catalogsearch/resu ... by=product

Jag skulle rekommendera att läsa ut felkoder på ett eller annat sätt, det är alltid en bra början.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]