Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zebastian
Hej på er, jag har en Volvo V60 -15 (tillverkningsår -14) och jag får en massa felmeddelande i instrumentet varje gång jag startar min bil, dessa kom alla samtidigt efter ca 35 mils sträckkörning utan att själva driften påverkades, listar felmeddelandena jag får här nedan:

Airbag service erfodras
ESC service erfodras
Bälten och dörrar service erfodras
City Safety service erfodras
Strålkastarfel service erfodras
Volvo on call service erfodras

efter att ha tryckt bort dessa med "ok" så kvarstår symbolerna för ESC, Strålkastare och airbag upplysta.

Har varit på Volvo verkstad idag (190313) och fått följande felkoder utlästa:

PHM-B10A215 - Krocksignal - Generellt elektriskt fel - kortslutning till spänning eller öppen krets
CVM-U03004A - Styrenhet inkopatibel intern mjukvara - interna systemfel - fel komponent
CEM-U040086 - Ogiltiga data mottagna - buss/meddelandefel - ogiltig signal
CEM-B10A202 - Krocksignal - Generellt signalfel
CEM-B10A215 - Krocksignal - Generellt elektriskt fel - Kortslutning till spänning eller öppen krets
PBM-U015100 - Utebliven kommunikation med styrenhet krock
CEM-U015100 - Utebliven kommunikation med styrenhet krocksäkerhetssystem
PSCM-U041592 - Ogiltig data mottagen från styrenhet bromssystem (BCM) - komponentfel - felaktig funktion
BCM-U002855 - Fordonskommunikationsbuss A - programmeringsfel - inte konfigurerad
BCM-U015100 - Förlorat kommunikation med säkerhetssystemets styrenhet
DIM-U015100 - Utebliven kommunikation med styrenhet krocksäkerhetssystem
CEM-B11D453 - Låghastighets kollisionsdämpning genom inbromsning inaktiverad - programmeringsfel - avaktiverad

Jag kan använda bilen som vanligt men jag hoppas att ni som läser detta känner igen problemet, kanske t.o.m har varit med om samma sak kan hjälpa mig lite på traven så jag kan guida service verkstaden lite så bilen inte blir ståendes på verkstad alldeles för länge innan de hittar felet. är oerhört beroende av bilen och tyvärr inte gjord av pengar för att betala en utdragen felsökning.
Jag är själv service tekniker på Scania lastbilar och Scania har CANBUSS system som möjliggör kommunikation mellan de olika systemen och om jag använder min egen erfarenhet från det i detta fall så misstänker jag att jag har en intern kortslutning i någon utav styrenheterna ovan som slår ut de andras funktioner. frågan är bara vilken?
Men jag ska ärligt erkänna att jag har ingen som helst erfarenhet utav personbilar och deras system.

Önskar få respons från de som varit med om samma eller liknande problem.

tack på förhand.
Användarvisningsbild
av leiwi
Jag hade provat med ett nytt batteri , kan bli så när batteriet "dippar"vid start och så

I had tried with a new battery, can be so when the battery "dips" at start and so
av V6011
Hej
Har du(ni) hittat vad felet beror på? Jag har nämligen fått samma felmeddelanden på min V60, 2016. Dök bara upp under körning. Tacksam för svar om det är någon som har haft samma problem och förhoppningsvis svar på vad det kan vara som krånglar.
av OlaBandola
Hej.

Tänkte ge input till denna tråd.

I princip alla listade felkoder och DIM-meddelanden hänger ihop och har en gemensam nämnare, SRS ("styrenhet krock"), eller snarare avsaknaden av denna...

Många styrenheter övervakar viktiga signaler från andra styrenheter, och ifall dessa av någon anledning inte skickas kontinuerligt när de i själva verket borde skickas, så kommer respektive styrenhet då sätta en felkod kring detta.

I detaljerna kan utläsas att DIM, CEM, BCM, PBM etc har "utebliven kommunikation" med SRS:en. Detta handlar om CAN-kommunikation som SRS inte skickar.
Vidare har SRS ett antal fysiska kablar som går till olika styrenheter, tex PHM och CEM, vilket uppvisar sig som ett "Generellt elektriskt fel" ifall SRS:en inte är med och lirar.

Att DIM (förardisplayen) visar upp ett gäng meddelanden... :
Airbag service erfodras
ESC service erfodras
Bälten och dörrar service erfodras
City Safety service erfodras
Strålkastarfel service erfodras
Volvo on call service erfodras

...är alla att bedöma ett följdfel av SRS-problemet.

Ett sista "bevis" som pekar på att SRS:en är "död" är att bland de listade felkoderna finns det INGEN felkod från SRS-styrenheten själv. I normalfallet upptäcker ju den tex ett fel på en airbag-sensor vilket då visar sig som både en felkod i SRS OCH en lamptändning av SRS-lampan i förardisplayen. Slår vad om att du inte får svar från SRS:en om du kör någon diagnosfråga mot den.

Med ovan sagt, börja att kolla att säkringen för SRS är hel och att styrenheten får spänning som den ska. Worst case är styrenheten helt trasig och behöver bytas ut mot en annan och väldigt sannolikt behöver bilen både konfigureras och kalibreras hos en Volvo-certifierad verkstad, för att den nya styrenheten ska lira ihop med resten av bilen.

Och kan tillägga att mina resonemang är applicerbara inte bara för V60 utan i princip "oavsett årsmodell och Volvo-modell". Sen handlar det ju förstås om lite olika felkoder som dyker upp beroende på spec på bilen och vad styrenheterna råkar benämnas på en viss plattform.

Bättre sent än aldrig, men hoppas detta kan vara till nytta för någon framöver :-)
av jseitten
As stated earlier, general reason for fault codes was SRS module. I have read fault codes, but cannot connect to SRS controller, so it really seems to be gone. I have checked fuses, and so far haven't found any problems in those. I have certainly new battery and it looks like voltage and current values in car systems are ok. Problem started without any warnings, while driving normally. It has been quite hot here in FInland during this week, and I was thinking that hopefully AC condense water is really going out and not to electric modules :) However, it would be nice to hear if you have able to fix this nasty problem. My own tricks are almost done, maybe I will still check CEM cabling and check also SRS whether there would be signs from water etc.
av Sunejune
Volvo v60 -14

Har liknande felmeddelanden, förutom bälten
löste det sig för dig?

Vilken säkring är det som försörjer srs styrenheten?
Hur kollar man att srs enheten har ström på bästa sätt?
Var sitter styrenheten?

Alla tips är välkomna
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]