Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Volvo S60 T3 2014

10 års gränsen närmar sig och det är svårt att få tid på verkstad.

Har bytt kamremar, men aldrig vågat mig på motorer med variabla kamaxlar, har bara läst att om drevet flyttas när remen är borttagen så måste drevet grundinställas.

Någon som själv bytt kamrem på en B4164T3 motor ?
Kom gärna med tips och råd.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Hedton skrev: lör 10 jun 2023, 14:43 Du kan skära kamremmen ..
Brukar man inte alltid byta spännare och brytrulle samtidigt som man byter rem? Så är det på min B5244S2 i alla fall.. vattenpump finns det däremot olika meningar om; byta vid varje rembyte, vartannat eller vart tredje.
VVT (jag har bara en) står kvar i grundläget så länge man vrider vevaxeln åt rätt håll. Och där står den kvar även då man lyfter av remmen.
Bytte rem i går, är ute och provkör, so far, so good :-)
Klart, man får inte göra fel. Då behöver man ny motor sen. Spännaren är lite klurig att ställa in. Alla skruvar bör momentdras men jag får inte dit en vanlig momentnyckel :oops: Byta pump är rätt kladdigt, tog mig nån timme att skrapa bort gamla packningen.
av binkie
Denna kamrem kräver specialverktyg. Det finns ingen krysskil eller liknande för drevet på vevaxeln. Lossar du på bulten till remskivan så vet du inte hur motorn står. Vevaxeln ska låsas genom ett hål i blocket sen ett verktyg på kamaxlarna. Passar båda verktygen så vet du att motorn är i rätt läge. Sen är vevaxelgivaren på remskivan så det krävs även ett verktyg för att tolka upp remskivan annars startar inte motorn/går skit.
av binkie
VolvoNisse skrev: sön 11 jun 2023, 09:14 Är det den här låsverktygssatsen som behövs ?
https://www.briklas.se/product/ast-moto ... t-ecoboost

Såg på kamremssatsen att den innehåller bara kamrem och spännrulle, finns inga fler rullar.
https://vparts.se/se/kamremskit-till-vo ... 11507.html
Vattenpumpen drivs av samma rem som generator och AC.

Vattenpumpen kanske ändå byts ut samtidigt.
Det ser ut att vara rätt.
Rekommenderar att du byter vattenpumpen i samma veva. Dessa motorer har en tendens att det läker från vattenpumpen. Fastän vattenpumpen drivs av den yttre remmen så går den in bakom kamremskåpan så kamremmen måste bort för att kunna byta pumpen.

Ger du dig på detta jobb själv är det viktigt att du skaffar en ny bult till remskivan på vevaxeln. Den ska dras med rätt moment samt vinkeldras då det bara är bulten som håller remskiva och kamdrevet på vevaxeln på rätt plats.

Egentligen ska även höger drivaxel tas bort för att få bort konsolen som håller stödlagret. Pluggen i blocket sitter bakom den konsolen, det går dock att skippa att ta bort drivaxeln och istället bara lossa konsolen och låta den hänga kvar. Dock ont om plats.

Har du inte bytt så många kamremmar tidigare så lämna in den Volvo istället.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Verktyget är onödigt omfattande eftersom kammarna bara behöver låsas i dreven. Se på ett för runt 700-1000kr.

Jag vet inte var mitt tagit vägen, men det vete sjutton. Trodde jag hade ett men kanske bara lånade. Tänkte jag skulle ha fotat det.

Som binkie skriver, det är inte det vanligaste tillvägagångssättet. Men är du van mek så är det inte några problem.
av VolvoB18
Hej. Jag bytte precis kamrem på min V60 med B4164T3 motor. Den har gått 21000 utan kamremsbyte men vattenpumpen skar. Kanske är det den besvärligaste motorn att byta kamrem på? Många motorer kräver ej specialverktyg men här måste man låsa vevaxel, svängningsdämpare samt kamaxlar. Föregående tipsar skriver om verktyg. Enklast är att köpa dessa på Volvo, kostar totalt 1200:-. Du behöver 9997406 för att låsa vevaxel, 9997429 för att låsa kamaxlar och 9997431 för att positionera svängningsdämparen.

Att låsa vevaxeln kräver att man demonterar stödet för lager till drivaxel (höger sida). Under detta sitter en plugg där verktyg 7406 skruvas in. Förmodligen är det svårt att genomföra detta arbete utan lyft.

Denna motor har alltså både multirem och kamaxelrem. För att byta vattenpump måste båda remmarna bort.

Annars är det bara att skruva! Lycka till.
Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]