Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vrmlnd
Hejsan, felsöker en V60 D2 2012.

En dag började ABS-lampan lysa, i samma veva börjar bilen varna för ABS DTSC samt City Safety. Varning för SRS kommer och går. Felsökning med VIDA renderar i tre felkoder relaterade till BCM, samt utebliven kommunikation med ECM, SRS, BCM med mera (gråa i VIDA) - se bild. Felkoderna kommer tillbaka direkt, trots att man nollar dem. Frågan är vad som strular.. Just nu misstänker jag att BCM:en har dött. Tänker försöka tvångsstarta den med VIDA härnäst, samt hinka i ett nytt batteri (börjar ändå bli dags). Därefter mäter jag såklart upp BCM:en så att den har spänning samt CAN, därefter tryter mina felsökningskunskaper och därför önskas tips!

Mvh Leo
Senast redigerad av 1 vrmlnd, redigerad totalt 0 gånger.
av vrmlnd
Då kör vi en uppdatering då!

Behövde ha motorn igång för att få ut felkoderna från resterande styrenheter. När dessa felkoder läses ut finns det diverse relaterade till spänning till olika styrenheter samt mekaniskt fel på ABS-sensor h. fram. Slänger i ett nytt batteri och nollar BMS. Mekaniskt fel brukar ju antyda att ABS-kransen är paj, så bytte hjullager h. fram (det var ändå glappt). Pressar in det med specialverktyg - frid och fröjd, bilen funkar fint i 2(!)km. sedan kommer den klassiska vibrationen i bromspedalen och ABS + DTSC börjar lysa.. Konstaterar att jag nog inte pressat in lagret tillräckligt, varpå jag pressar på nytt och får det att fungera ibland - när jag läste ut livedata med VIDA gav den signal ibland, testade att rucka på ABS-givaren och då fungerade det sporadiskt.

Nåväl, i och med att det fungerade fint vänster fram ville jag ju byta plats på givarna i felsökningssyfte - men båda givare går ju såklart av på mitten när jag drar upp dom (spröd kinaplast)! När bilen sedan körs utan ABS-givare fram ballar den ur fullständigt enligt tidigare med SRS-varningar, bromsfel, ABS-fel, park assist, ja hela kalaset.. Nya givarna kom häromdagen, men till mitt förtret fungerar det fortfarande inte - inte ens vänster sida som fungerade innan. Så nu är det ju varningslampor hit och dit, till och med motorlampan lyser. Milräknaren har stannat och man kan inte se förbrukningen längre.

Sista utvägen nu är ju att montera ur drivaxlarna och göra rent magnetringar och sensorer, kanske kom in smuts där när jag tog väck ABS-givarna. Därefter dubbelkolla funktionen på de nya ABS-givarna och slutligen byta BCM eller lämna in på felsök hos någon som har bättre koll..

Dom huvudsakliga frågorna är väl om det är möjligt att det blivit smutsiga magnetringar på båda sidor, samt om det är möjligt att övriga felkoder orsakas av ABS-felen? Felkoderna jag får upp nu från flera styrenheter är nåt i stil med "Faulty communication with BCM".
av vrmlnd
Då kör vi en uppdatering, då felet är löst sedan länge, och bilen rullat sen dess utan missöden. Nya ABS-givare på båda sidor samt rengöring av ena magnetringen gjorde susen. Fick (beställde?) fel givare först. Blev inte klok på vilka givare jag skulle ha till vilken sida (varierar beroende på årsmodell och utrustning..), drog en nitlott först och fick byta ut den på v. sida till en med korrekt artikelnummer. Det var alltså flera fel samtidigt, lurigt men nu är det löst!
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]