Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av William85
#1552832
Originallamporna i min XC70 höll just över 3 år och 8000mil men var ordentligt rosa i skenet redan vid köpet strax före 3 år gammal.

Ersatte dem med med Philips Xtreme vision 2018 och som nu rullat 7000mil och de funkar än men vis av tidigare erfarenhet har de antagligen tappat många procent ljus och jag kommer nog byta dem i förebyggande syfte i höst.
av Lövet
#1552834
Värt att tänka på att start/stopp sliter på en xenonlampa så angivelsen i timmar är inte hela sanningen. Att starta lampan 5 gånger på en dag sliter mycket mer än att ha den igång i 5 timmar typ.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1552877
Jag kör mestadels till och från jobb. Start/stopp-funktionen går -sällan- igång.
Spontant tror jag också att xenon-pärorna fortsätter lysa vid start/stopp-funktion på min bil, men jag kan ha fel.

Osram hade faktiskt en vettig sida för reklamation, till och med ett kontor i Sverige.
Just nu känns det dock som en högoddsare att jag skulle orka fylla i blankett och skicka lamporna, får se.
av dannesk
#1552880
Han menar ju att start/stopp på bilen är att man startar och stänger av bilen vid körningar. Brinntiden på en lampa är mätt vid kontinuerlig drift, varje avstängning/start av lampan reducerar livslängden. Har haft flertalet Osram Xenon på mina bilar, vissa har hållit 3-4 år och vissa 7-8år, det är ju en förbrukningsvara.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1552883
dannesk skrev:Han menar ju att start/stopp på bilen är att man startar och stänger av bilen vid körningar
Jag menar att ljuset inte släcks på min bil när motorn stannar (vid stop/start), men som sagt inte 100 säker.

Visst är det en förbrukningsvara, jag kan bara tycka att detta är på tok för lite brinntid.
av kievY
#1552901
Det som sliter är om man har inställt på auto på ljusvredet, och varje tunnel som gör att lamporna tänds och sen släcks, det sliter mycket. När motorn har stannat i S/S så är lamporna och det igång, bara motorn som är stopp.
av Lövet
#1552909
Cotag skrev:Jag kör mestadels till och från jobb. Start/stopp-funktionen går -sällan- igång.
Start/stopp var egentligen menat som "många korta körningar" ;)
av 20FJan
#1552914
En sak jag inte gillar är att de tänds när jag slår på tändningen, slocknar sedan när startmotorn går och tänds igen. Har ingen DRL, så de lyser hela tiden då motorn går också. Tycker mina original ändå lyser bra fortfarande, på en S40 -10 med drygt 10000 mil. Blandad körning, men inte dagligen sedan den var ny.
av Lövet
#1552916
20FJan skrev:En sak jag inte gillar är att de tänds när jag slår på tändningen, slocknar sedan när startmotorn går och tänds igen. Har ingen DRL, så de lyser hela tiden då motorn går också. Tycker mina original ändå lyser bra fortfarande, på en S40 -10 med drygt 10000 mil. Blandad körning, men inte dagligen sedan den var ny.
Instämmer, det känns alltid som man får en extra start vid varje start så att säga på lampan
av Rådlös
#1552977
Till den som är nyfiken och vill mäta när lamporna lyser för dåligt. Till moderna mobiltelefoner (som har kamera) kan man ladda ner LUX-mätare. Finns säkert på många ställen men börja med att kolla Google Play.

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]