Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Putte1981
Hej! För ett tag sedan tände motorlampan på våran Volvo v60 D4 -2015 upp. Läste av felkoden som var: P245321.

Enligt den ska det vara fel på tryckgivaren som sitter på insuget. Bytte ut den givaren och nollställde felkoden. Men efter en stund så tände motorlampan åter igen upp.

Någon som har varit med om nått liknande och vad som kan vara felet ? .

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning, Patrick
Bilagor
IMG_6027.jpeg
IMG_6027.jpeg (2.17 MiB) Visad 1050 gånger
av Jonas_latt
Har inte min dator här nu. Antar du byte tryckgivaren till partikelfiltret?
Kolla annars slangarna till den givaren mellan partikelfiltret och tryckgivaren.

Läs ut felkoden med vida vore absolut bäst. Tyvärr är inte universala datorer lika säkra som original.
av Putte1981
Tack för svar!

Ja det var den jag bytte ut. Skickar en länk på givaren jag bytte åt dig. Absolut ska försöka kolla slangarna 👌🏻
Bilagor
IMG_6036.png
IMG_6036.png (2.33 MiB) Visad 955 gånger
av Jonas_latt
Som sagt nu har jag inte datorn här och kan se vad din kod betyder.
Men den där sensorn har inget med partikelfiltret att göra.
Den sensor du byte kan bli riktigt igen sotat och behöva blåsas rent. Den kan absolut göra så motorlampan tänds.
Men din kod sa väl partikelfilter.?
Filtret har slangar som går upp till en tryckgivaren. Den är väl den givaren de varnar för.
av Putte1981
Han som hjälpte mig att kolla upp felkoden jag gick upp sa att det var den givaren (sensor laddtryck) . Skulle vara väldigt tacksam om du kunde läsa av min felkod via din dator någon dag?

Mvh Patrick
Användarvisningsbild
av fjohan82
Sensorn för laddtrycket har jag rengjort på min bil med bromsrengöring, den var lite kletig men blev ren och fin. :-)

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]