Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kardanknut
Hej!
Tänkte fråga om vad ni har för preferenser och tankar kring däcktryck. Jag har nyligen köpt en xc60. Har hakkapelitta 8 dubb 235 65 17. De var ganska bullriga i början och hade 280kpa från affären. Dom kanske räknade med att det skulle sjunka efterhand.
Jag sänkte till komfortläget 240 och sen har jag märkt att det rört sig en del , kanske både pga temp men kanske också om de legat oanvändna ett tag. Nu kör jag 260 . Blev inte tydligt sämre än 240 på normal vinterväg , jag tolkar dom ha aningen lite sämre grepp och möjligen rulla aningen lättare . Inte säkert högljuddare men lite annorlunda ljud. 230-240 kändes mkt bra och förlåtande på
vinterväg typ tvättbräda som man kör 50-60 km/h på pga väglaget

Verkar som 260kpa drar lite mindre än 240 på asfalt. Ska bli kul att följa. Kört 63 mil på första veckan. Mycket nöjd.
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Kardanknut, Brukar köra på 0.1 mer än vad som är högst rekommenderat med det som står i förarens dörröppning. På nuvarande bil 2.8 då med sommardäck och friktionsdäck
Användarvisningsbild
av ShogunX
Någonstans runt 2,5-2,6 hade jag rekommenderat till din däckdimension just för att behålla en god kontaktyta och komfort men också för att för att styva till däcksidorna på en dimension med 65 i profil en aning. Efter att du hittat trycket som passar dig; inspektera det gärna då och då för att se hur ofta du bör fylla på.
av Kardanknut
Tack, jag har en liten egen mätare så jag håller täta kontroller iaf nu initalt när jag försöker bilda mig en uppfattning. Hade vart kul att få testa andra däck och hjulstorlekar också. Kan tänka mig att 18 tum med 230- 240 skulle kännas bra det med.
av Kardanknut
Recharged skrev: ons 22 feb 2023, 01:40 Någonstans runt 2,5-2,6 hade jag rekommenderat till din däckdimension just för att behålla en god kontaktyta och komfort men också för att för att styva till däcksidorna på en dimension med 65 i profil en aning. Efter att du hittat trycket som passar dig; inspektera det gärna då och då för att se hur ofta du bör fylla på.
Hmm jag har ca 180 mil nu. Lite olika tryck . Kollat flera gånger per vecka i samband med väderomslag.
Jag uppskattar just komforten från lägre trycken med 17 tum men kunde gärna se lite bättre sidostabilitet. Ska bli intressant med 18 tummare . Vill köpa ny uppsättning dubb men vill inte komma på att jag borde satsat på annan dimension.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw