Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
Buckshot skrev: lör 11 feb 2023, 17:11 Någon sa att BSR är bra på Volvo men inte andra märken. Hursomhelst så funkar deras trim på min VEA Volvo utan problem. Det är inte så svårt att trimma en Volvo men att göra det så skiten håller är en balansgång. BSR begränsar kraften på lägsta? låga? växlar för att inte skjuta växellådan.

Är det Volvobilar som du har haft problem med BSR? Någon sa till mig att dom är bra på Volvo men ojämna på andra märken.
Just den bilen var en Saab 9-5, en bil som BSR själva påstod sig vara experter på, inte direkt ovanlig heller.
Var heller inga konstigheter att få till ett riktigt bra program till bilen på annat håll. Med samtliga säkerhetsfunktioner och skydd intakta.
av Gurrrrrrrrra
Jag har en V70 D4 AWD (2.4l/5cyl) som jag har vässat. Körde till en början med BSR Steg 1+ vilket gjorde stora undervärk inte minst 0-100 som sänktes från 9.5sek original till 7.7sek efter optimering.

Sedan uppgraderade jag till BSR Steg 4 och klivet från Steg 1+ var enormt, större än jag väntade mig. Här sänktes 0-100 till 5.9 sek.

Jag har nu gått än längre och kör med följande:
- BSR Steg 4
- Simons sportavgassystem
- EGR OFF
- DPF Delete (ersatt med en DownPipe)

För att få detta att lira då BSR av någon konstig anledning vägrar att erbjuda detta i sin mjukvara behövde jag modifiera om trimfilen. Så nu funkar allt galant och utan några felkoder.

Bilen sotar lite vid maxpådrag men absolut ingen D24 vi talar om. Jag är riktigt nöjd med min nuvarande uppsättning och efter DPF Delete och EGR OFF går bilen 12-13 mil längre per tank med exakt samma körmönster och dieseltyp. Även bättre respons, har inte mätt med Dragy ännu men skulle tippa på 0-100 på runt 5.2-5.3 sek.

Ljudet från dieselfemman är verkligen underbart och får till och med min brorsa som har en 335i med raka att lyfta på smilgroparna. Nästa projekt blir att plocka bort katten och ersätta med rör. Om jag får tid och ork över.

Summa summarum, Steg 1+ är lätt värt det. Omkörningar blir roliga och du får helt plötsligt en trevlig bil! ;-) :-D

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]

Har du kollat felkoder? Min D4 VEA -15 har gjort s[…]