Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Doomis
berrabus skrev:Doomis, hade du ngt svar på hur man gör det på annat sätt och vad som är olagligt med det?
Nej jag skrev inte hur man gör det på annat sätt, utan jag skrev att det är "Volvo som gäller om man ska göra det lagligt".
Man får tolka det mer som en sätt att skriva det på, än att jag vill referera till nåt regelverk i en brottsbalk.
MartinS länkade precis ett sätt att ändra konfigurationen i bilen. Man gör detta på helt egen risk eftersom man manipulerar bilens konfiguration!
Det ska uppmärksammas, att Volvo har börjat att låsa ut bilar de märkt är manipulerade.
Detta är inget skämt utan det verklighet. Det verkar som bilen blir helt utelåst för all framtid dessutom.
https://www.swedespeed.com/threads/psa- ... ar.657743/
Användarvisningsbild
av MartinS
Naturligtvis är det på egen risk, men jag har svårt att tro att det är olagligt i en produkt man köpt utan att ha godkänt några licensvillkor för mjukvaran i den.

Troligen är det SPA/CMA plattformsbilar som eventuellt låses ute, knappast en P2 eller P3. Men det är ju en kvalificerad killgissning :)
av Doomis
Nej så klart inte olagligt. Men de äger väl rätten till sitt eget system antar jag.
Det kanske inte går så långt i Europa att man låser ute bilar på det viset, Men man vet ju inte. :-)
Att Volvo återställer din konfiguration till fabrik om du ändrar i den vet jag, P3 i synnerhet.

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]