Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Frun har en my14 V60 laddhybrid som larmar för "motorservice erfodras" Hon hade läst att det kunde vara partikelfiltret som var vid behov av regenererin.
Har och har haft några V70 av olika årsmodeller både bensin och på slutet några diesel snurror
Där startar ju regen vid behov efter att motorn blivit varm men på en hybrid...
Var ute för att ta en längre tur men trafiken var inte till ngn hjälp (ojämt tempo) då det är en hybrid så vill den ju gärna slå över till el och då stannar motorn (hade save knappen intryckt då skall den gå på förbränningsmotorn.
Problemet är att om man inte kör fort så kommer det massor med småstopp på snurran och då drar den snart slut på startbatteriet plus att motorn inte blir varm ej heller så går reggen då motorn stannar...
Kan vara massor med saker, felkod behöver läsas ut. Ganska säker på att den kommer varna i klartext om partikelfiltret behöver regenereras och be dig att köra en längre sträcka.
MY14 har inget partikelfilter
Lockis skrev:
Lövet skrev: mån 07 nov 2022, 11:31 MY14 har inget partikelfilter
Hade inte diesel partikelfilter-14?
Jo givetvis, tänkte helt galet. Dessa inlägg borde jag radera för att undvika pinsamheten men jag låter den ligga och skäms. ;-)
Lövet skrev:
Lockis skrev:
Lövet skrev: mån 07 nov 2022, 11:31 MY14 har inget partikelfilter
Hade inte diesel partikelfilter-14?
Jo givetvis, tänkte helt galet. Dessa inlägg borde jag radera för att undvika pinsamheten men jag låter den ligga och skäms. ;-)
Haha, ingen fara. Det kan ju vara så att volvo lyckats komma undan partikelfilter på dessa diesel hybriderna. Jag har faktiskt ingen aning om jag ska vara ärlig.
Lockis skrev:Haha, ingen fara. Det kan ju vara så att volvo lyckats komma undan partikelfilter på dessa diesel hybriderna. Jag har faktiskt ingen aning om jag ska vara ärlig.
När vi pratar om gamla D6 och D5 TE (hette den väl också?) så är det 100% partikelfilter på dem skulle jag säga
Lövet skrev:
Lockis skrev:Haha, ingen fara. Det kan ju vara så att volvo lyckats komma undan partikelfilter på dessa diesel hybriderna. Jag har faktiskt ingen aning om jag ska vara ärlig.
När vi pratar om gamla D6 och D5 TE (hette den väl också?) så är det 100% partikelfilter på dem skulle jag säga
Japp, det är dessa modellerna.
Jag utgår ifrån att Volvo programmerat motorstyrningen så att motorn inte stannar när partikelfiltret behöver regenereras. Allting annat skulle göra det rätt svårt för en hybrid att lyckas med regenereringen. Problem med partikelfiltret ger också (så vitt jag kommer ihåg...) felmeddelande i klartext om att filtret behöver regenereras, inte bara en generisk "motorservice" felkod.

Läs ut felkoder istället. Det kommer med stor sannolikhet att behövas för fortsatt felsökning.

Det är mycket annat än partikelfiltret som kan strula, någon tryckgivare, EGR-ventil etc, etc. Kombinationen med diesel och hybrid passar de som kör mycket bäst. Det blir lätt för liten användning av dieselmotorn annars. Dieselmotorer som bara går kortkörningar brukar ofta strula. Det är inte utan orsak att det bara är Mercedes som numera säljer den kombinationen.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw