Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JoelA
Hej. Jag har för 2 veckor sedan köpt mig en ny bil Volvo v60 d4 awd 2014 (GYM043). 13000mil. Bilen köptes på kronofogden genom en exekutiv auktion, dvs osedd för min del. När vi hämtade bilen var den besiktad utan anmärkning för drygt 10 månader sedan och i auktionen sades det inte om några direkta fel, vilket det annars kan göra.

När vi hämtade upp bilen hos kronofogden var det ett ganska högt missljud som kan förklaras som kvittrande/susande.(lämnar video länk.) Låter när man startar upp den och till en början när man kör, vid högre hastigheter (60km/h+) låter det endast när bilen växlar. Bilen kördes hem ungefär 25mil utan några problem och endast missljud vid växling. Stänger man av bilen när den är varm och startar igen, börjar missljudet igen.

Bilen lämnades in på service direkt efter köp då det var dags. Bilmekanikern kunde inte konstatera något utan en större felsökning enligt han. Men han tycker ljudet kommer ifrån turbo, växellåda, vakuumpump, bränslepump dvs regionerna ungefär under oljelocket skulle man kunna förklara det som.

Jag själv som inte kan mycket om en bilmotor önskar nu att någon ska känna igen symtomen och kunna lista ut vad det är för att slippa en större felsökning, speciellt i dessa semestertider! Jag har lyssnat på många olika missljud ifrån balansaxlar men tycker att det här är mer mekaniskt klangande, kanske som metall mot metall?

Har även kollat en annan tråd om en kille med en v60 -19 där det misstänktes balansaxel, men konstateras att startmotorn låg och skrapade mot svänghjulet vars kuggar fått sig en rejäl omgång av startmotorn.

Vad tror ni?

Önskar er alla en skön sommar!

(

(
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]