Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ett litet fel har dykt upp på vår i övrigt pålitliga XC60, en 2015 års modell.

Det började i vintras när någon i familjen öppnade den vid sträng kyla, närmare -40, den öppnade då låååångsamt för att nå sitt ändläge med en ljudlig smäll (trodde på allvar att dämparen spruckit helt) och direkt efter dra igen luckan med full kraft, smack! Nästan lite otäckt.

Nu är den möjligen något långsammare i sin operation men framförallt så öppnar den inte när man trycker på knappen, den bara lättar lite, trycker man därefter igen öppnar den helt med elkraft, som den ska.

Dämparen / elmotorn verkar således fungera som den ska, men man måste alltså "dubbeltrycka" på knappen för att den ska öppna helt, först för att den ska släppa låset och sen en gång till för att den ska öppna hela luckan till normal höjd.
@DaddyTapir, Värt att prova bara för att det är gratis är att öppna bakluckan helst och "Tryck in -knappen på bakluckans undersida i minst 3 sekunder.
Den lagrade positionen är därmed sparad". Är själv tveksam men hade börjat där
Utan att ha läst ut felkoderna ur POT är det svårt att ge en exakt diagnos, speciellt då vi alla är individer som uppfattar saker och ting olika.

Men Tyvärr tror jag att det är en av elmotorerna som lyfter luckan som inte mår bra. (den gick väl sönder då ni hörde smällen).
Nu orkar ena elmotorn inte dra luckan från botten helt utan att överbelastningskyddet slår i från, sen när du trycker på öppnaknappen igen och det räcker att lyfta luckan. Med tiden så kommer du även bränna den andra motorn också.
Doomis skrev: tor 17 mar 2022, 17:09 Utan att ha läst ut felkoderna ur POT är det svårt att ge en exakt diagnos, speciellt då vi alla är individer som uppfattar saker och ting olika.

Men Tyvärr tror jag att det är en av elmotorerna som lyfter luckan som inte mår bra. (den gick väl sönder då ni hörde smällen).
Nu orkar ena elmotorn inte dra luckan från botten helt utan att överbelastningskyddet slår i från, sen när du trycker på öppnaknappen igen och det räcker att lyfta luckan. Med tiden så kommer du även bränna den andra motorn också.
Ah, det låter verkligen vettigt, jag tycker att den går lite, lite långsammare än den gjort tidigare.

Tror bestämt att jag ska försöka läsa felkoderna på den, en kompis har en felkodsläsare jag tänkte prova. Det är inte enklaste varianten utan jag vet att den tagit felkoder på klimatanläggning, pdc etc på hans Mercedes, så kanske kan den hjälpa till även denna gång....
Uppdatering;

För några veckor gick ena dämparen sönder helt, den gick av på mitten så jag fick skruva bort den innan jag ens kunde stänga luckan.

Det gjort ju reparationen lite mer akut, tyvärr hittade jag ingen del med rätt reservdelnummer på bildelsbasen så jag beställde en ny på nätet, det är uppenbarligen någon form av eftermarknadsvariant då den har lite andra märkningar än original men funktionen verkar ok. Jag upplever den som något ljudligare än originalet men i övrigt har jag inga anmärkningar än, men vi får väl se hur länge den håller.

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]