Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nutti
Efter att ha läst och läst och läst så tror jag att jag helt har tappat skallen i allt läsande...

Frugan är sugen på en bil enligt rubriken och nu har jag glömt om det är vea motor i dessa? Är ju lite rädd den motorn så skulle helst undvika den. Så nu tänkte jag att det säkert är någon här som sitter på mer info än vad jag hittat.

Har läst på olika ställen att motorn har dubbel turbo och singel turbo, vad är sanningen eller finns dom i båda utförande?

Tänkte dra husvagn med denna så pallar automaten? Har läst att det är den bättre 8 växlade lådan men är denna också med dubbelkoppling?

Tacksam för svar,
Fredrik
Användarvisningsbild
av ShogunX
VEA är den nya 8-växlade fyrcylindriga motorn på 2.0 liter. Motorn du nämner är 6-växlad, fyrcylindrig och på 2.4 liter, alltså en äldre motor. Den motorn ska enligt vad jag vet ha ”twin-turbo”.

Ser titt som tätt folk som drar med AWD-Volvos, ofta XC70, i den kombinationen handlar det om en 6-växlad - alltså väldigt vanligt förekommande.

Värt att nämna; till forumet vänder sig majoriteten av trådskapare när de fått problem med sina bilar, det kan ge en viss bild, t.ex. av VEA-motorn, som inte avspeglar verkligheten i stort.
av Nutti
Kom på tanken att kolla volvos hemsida och kunde konstatera att bilen har 5 cylindrar.

Men hur är det då med automaten, är det en riktig automat som sitter på dessa eller är det robotlådan?
Nutti skrev: tor 06 jan 2022, 21:34 Kom på tanken att kolla volvos hemsida och kunde konstatera att bilen har 5 cylindrar.

Men hur är det då med automaten, är det en riktig automat som sitter på dessa eller är det robotlådan?
Är en helt vanlig automatlåda, ingen dubbelkoppling. Jag har dragit tungt ofta med min å det har aldrig varit nå bekymmer😁
av Nutti
V60ccsummum skrev: fre 07 jan 2022, 10:44
Nutti skrev: tor 06 jan 2022, 21:34 Kom på tanken att kolla volvos hemsida och kunde konstatera att bilen har 5 cylindrar.

Är en helt vanlig automatlåda, ingen dubbelkoppling. Jag har dragit tungt ofta med min å det har aldrig varit nå bekymmer😁
Fantastiskt, 5 av 5 rattar i motor och låda då!
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Kompetent men sävlig och bränsletörstig automatlåda är min egna uppfattning. Bilen känns några år äldre än med modern drivlina som den är värd.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Ja som tidigare konstaterat, jag personligen tycker femman är en riktig traktorspis, men visst gör den jobbet. Lådan är också rätt antik, men som med allt som varit med länge är det skottsäkert om man byter olja då och då.

Klarar du dig utan awd, köp hellre en 4cyl av senare årsmodell. Vill du gärna ha awd, är det enkelt val

Veaproblemen är mer eller mindre begränsade till tidiga årsmodeller (bilar tillverkade 13-15 lite grovt räknat) och inte alla får problem där heller.
av Nutti
Jo awd är ett måste. Har lovat mig själv att detta är sista vintern jag slirar runt med vår v70 varje gång vi ska till fjällen.

Känns nog som det bara finns ett alternativ kvar då frugan inte vill ha så stor bil heller. Har kollat andra märken också men dsg automat känns läskigt med husvagn och jag är ändå volvo fan :-D

För tillfället har vi en v70 från -02 och en s60 från -03 och båda dom känns ju helt skottsäkra så nu då v70 ska bytas vore det ju trevligt med en lika skottsäker bil i framtiden också.
av Nutti
Hur är det med att köpa hybrid versionen? Vågar man köpa en sån från -16 som har rullat typ 13000 mil?

Jag är bosatt i Finland och kan konstatera att hitta en bil med adaptiv farthållare från just -16-17 årsmodell verkar vara omöjligt... Blir hopp upp til -19 och då blir bilen 30k€ plus vilket känns lite mycket. Hybriderna verkar alla ha adaptiv farthållare här och så kunde man få ner förbrukningen en del med en sådan också.

Har läst om ac kompressorn som verkar vara klen punkt på dessa, har volvo lyckats åtgärda problemet eller förekommer det ännu?

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]