Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en XC60 D4 AWD MY16 med den 5 cyl dieselmotorn, som jag trivs bra med. Köpte den ny, och nu har den gått 6.000+ mil. Har tankat ofta på Preems diesel med tallolja, för att stilla miljösamvetet en aning. Det skulle kännas ännu bättre om jag med gott samvete (miljömässigt och rent tekniskt) kunde köra med HVO100. Det skulle framtidssäkra mitt bilägande för många många år framöver. Tanken på att gå över till ren elbil, kan låta förnuftigt, men inte om de kostar 7-800' kr för en bil med motsvarande utrustning som jag nu har. Dessutom kan jag inte ladda hemma, så det spåret är stängt i nuläget. Hittade info hos Volvo som inte hade min årsmodell med i de som är godkända för bränslet, vilket knappast heller kommer att komma.

Har sett att någon i forumet som kört HVO100 i sin Volvo från 2010 och utan problem. Ställer därför frågan igen om det finns några fler som under längre tid kört på bränslet och kan ge sina intryck.

//Lars
Oups... det var ingen god nyhet. Å andra sidan så lär väl skatten på el för elbilar höjas så snart en majoritet gått över. Staten kan ju inte tappa en sådan mjölkkossa" som drivmedel (fossilt eller el) innebär.

Tack för nyheten!

//Lars

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]