Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

KalleJ skrev: lör 18 dec 2021, 19:26 Med ett batteri som inte är fulladdat och låga temperaturer så ja inte långt ifrån normalt.
Okej tack! Mätte batteriet innan jag gjorde något ( då bilen stått låst ca 4 timmar) det var då på ca 12.5V så jag det ska ju laddas en del. :-) Trevlig kväll!
Har en v60-16, med ett AGM, Haft typ samma problem med batt,sen det var nytt. två år nu, T.o.m bytt jordkabeln med MBS, kalibrerade bilen om att batt,och MBS är bytt med läsare flera ggr utan framgång, men nu verkar det som något hänt, mer volt i batt när den stått över natten, att det verkar fungera.. peppar peppar!!!
Badkarspiraten skrev: lör 18 dec 2021, 16:54 Samtidigt så kan jag fortfarande mäta ca 14,95V mellan plus-pol och chassi efter en timmes körning (med motorn på tomgång). Är det verkligen rimligt att den ska ladda med så hög spänning under så lång tid?
Ingen fel, hög spänning är vanligt på vintern. Det är BMS som styr med vilken ström och spänning alternatorn får ladda batteriet, spänningen beror bl.a. på batteritemperatur:

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]