Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fiskeman
Hallo!!

Häromdan så märkte jag att bilen blev "trögare" att starta. Lampor liksom blinkade och den var segstartad. När jag skulle starta bilen på helgen så rasslade det lite och sen klickade det bara. Jag petade i batteriladdaren o lät den ladda en kort stund. Då segade den igång. Men den startade. Stängde av och efter det har den totalvägrat. Jag har kollat efter jordfel och hittar inget. Batteriets spänning när jag mäter med multimeter ligger väl mellan 12.4 och 12.6. Den går ner till under 12 om jag håller på o provstartar. Startmotor är bytt då jag upptäckte att motorn var kortis. Lindningar var uppätna då den legat mot gaveln och skavt. När jag provstartar nya startern så skjuter solenoiden ut men den drar inte motor. Jag har kopplat minus från batteri till höljet på startmotor. Ingen skillnad. Batteriet går inte att ladda fullt med 4 amperes laddning. Har försökt i tre dar med biltemas smartladdare. Detta gjorde jag även innan motorbyte o då funkade det. Vad är troligast? Batteriet? Kan det ha gått nån säkring då motorn hade kortis? Har kollat felkoder och de enda jag haft är när batteri vart urkopplat. Har raderat med VIDA och läst om. Inga felkoder. Jag står o stampar på noll just nu. Det enda som återstår är att testa annat batteri. Då bilen stod länge uppe i norrland i väntan på transport hem så var batteriet i princip urladdat i ett par veckor. Känns surt o behöva köpa nytt o sen inte hjälper. Tips o ideer välkomnas! Just nu finns inga dåliga tips. :-(
Bilen är en V60 D3 2013
Senast redigerad av 2 Fiskeman, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Börja med att byta batteriet.
Är det aldrig gjort är det med största sannolikhet slut.
Hur långt har bilen gått?
av Fiskeman
20000 ca. Som jag skrev i redigeradeinlägget så stod bilen med batteriet urladdat uppe i norrland ett par veckor i väntan på transport hem efter motorras i somras. Det kanske inte gjorde nåt underverk på batteri. :-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
Aha, nej det är väl sällan bra.
Jag hade satsat på ett nytt batteri, det är en förhållandevis billig investering man själv kan göra utan att blanda in verkstäder med kostnad för felsökningar.
av KalleJ
Batteriet eller nya startmotorn som var av dålig kvalité kanske? Spänning på batterier betyder inte alltid att den har ordentligt med strömkapacitet. Men 12V under startförsök är högt. Drar verkligen startmotorn så mycket ström som den ska... hmm?
av Fiskeman
Jag har inte mätt under startförsök. Vet bara att den börjar varna för lågt batteri på panelen när jag vevat på ett tag.
Ska testa ett fungerande batteri i helgen. Startmotor är beggat. Men fan vad är oddsen att den skulle ge samma symtom :-/
Ska riva ur starter i helgen och testa direkt mot batteri.
Senast redigerad av 1 Fiskeman, redigerad totalt 0 gånger.
av Fiskeman
Jag hittade ingen säkring. Den jag såg i instr.bok på plats 34 var tom. Det var nånting med magnet. Kanske ska ögna igenom igen. Kanske missade nåt.
Men du fick mig att fundera på en grej. Jag antar att strömkabel till startmotor är strömsatt hela tiden eftersom den kommer direkt från batteriet. Jag minns att jag mätte den med multimeter. Satt minus på motor och plus på kabel. Noll spänning minns jag att det var på den. Tänkte inte då mycket mer på det mer än att den får puls när jag trycker på start. Fel av mig mao. Det tyder isåfall på att säkring PF1 (tror jag) har ballat ur som sitter på matningskabel till startern. Den måste ha stekt då det blev kortis i motor.
Den här "säkringen" som sitter på batterikabeln, är det en glassäkring under plastskalet? Kollar man i VIDA så ser det ut som en glassäkring, men det kanske bara är för att illustrera att det är en typ av säkring. Funderar på att bryta upp och kolla hur det ser ut under plasten. Ska också mäta innan och efter säkringen för att verifiera att det är kasst. Är det kasst så funderar jag på att bygga om med annan typ av säkring.
av Fiskeman
*löst*
Kopplade på startkabel direkt på startern och på batteriplus. Starta direkt. Bara för att så mätte jag före och bakom pf2. Ingen spänning bakom. Hade redan köpt en säkring för att bygga om. Borrade lite hål i blecket på kabel och monterade på säkring och hängde på kabel på batteri. Nu går bilen som den ska. Återstår o se om jag sätter på en originalkabel nångång. Nya säkringen klarar samma som original. Kommer att funka. :-) ;-)
Måste säga att jag hade tragglat ännu om det inte var för forumet. Gällde bara att tänka utanför boxen vad gällde säkringar :-)
/m

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]