Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det någon som har beställt från Trodo, som kan förklara leveransalternativen?
Finns det en butik där man kan hämta sakerna eller är butiken samma sak som utlämningsstället?
Det finns inget på hemsidan som förklarar vad man menar...
Trodo.JPG
Trodo.JPG (5.91 KiB) Visad 412 gånger
Trodo (2).JPG
Trodo (2).JPG (31.9 KiB) Visad 412 gånger
Som sagt i annan tråd så är delar nu beställda.
Blir däremot fundersam efter att ha tittat på YT...

Är det rekommenderat att lägga bromsoksfett eller kopparpasta på de ytor som är markerade med blå och röd pil på bilden (efter att man har borstat bort eventuellt rost/skit) innan den nya skivan monteras?
Har även sett att vissa lägger lite fett på beläggens yttersidor där texten står (förutom på glidytorna i monteringsbyglarna/"plåtblecken", ja ni fattar nog vad jag menar...) i innan de monteras, något man bör göra?

Det kanske finns lika många rätt om detta som det finns bromsbytande individer? :-)
Hjullager.JPG
Hjullager.JPG (22.69 KiB) Visad 366 gånger
Jag hade lagt ett tunnt lager fett/metallfri-pasta eller ännu bättre rostskyddsolja, inte kopparpasta. Röda pilen pekar fel på det navet. Anläggningsytorna är ju upphöjda längst ut och inne. Där bulthålen sitter är det insänkt, där behövs inget egentligen. Blåa är väl mindre viktig sålänge det inte är rost där om du frågar mig, skivan är belagd.
Jag använder aluminiumpasta. Har fungerat bra för min del.
Tack för era input/tankar!

Det blev Trodo, till slut något billigare.
Jag beställde delar med samma måttangivelser på klossar jag bytte förra gången och samma mått på skivor som sitter på bilen.
Trodo påstod dock att sakerna inte passar på min bil, i ett mailsvar där de uppgav att de tittar i någon katalog från Volvo. Själva mailet såg nästan autogenererat ut... :bored:
Märkligt, men vi får väl se när jag har fått hem delarna.

Förresten, den där monteringspastan passar inte heller min bil! :-o :-)
fjohan82 skrev: tis 10 aug 2021, 21:26 ..Är det rekommenderat att lägga bromsoksfett eller kopparpasta på de ytor som är markerade med blå och röd pil på bilden..
Se upp med kopparpasta, den kan krypa undan efterhand så att hjulbultarna plötsligt sitter lösa.
Var läste jag om det, var det Bosse Bildoktor som rekommenderade efterdragning av hjulbultarna efter ett tag..?
Använder själv universalfett, då finns inte problemet. Men kletar man på alltför mycket kan det förstås kastas ut på bromsskivan. Det gynnar inte god bromsverkan :-D
Silikonbaserat bromsoksfett är inte mycket att ha som rostskydd enligt min personliga erfarenhet ;-)
Märkligt, sålänge du tog rätt sorts belägg bak är de lungt, de har samma mått på solida o ventilerade.
Antagligen autokontrollen som inte kan kolla upp storleken på bromsarna. De måste kollas med chassie.nr vad jag vet.

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]