- tis 22 jun 2021, 18:36
Lobocut skrev: ↑tis 22 jun 2021, 17:43 Du får tona rutorna med vad du vill. Men vad det handlar om, det är att kan måste ha en viss ljusgenomsläpplighet.Jag har varit med och mätt med just den typen av utrustning. Vi mätte för att ha referenser på helt nya bilar. De låg mer eller mindre exakt på gränsvärdet när rutorna var orginaltonade så inte ens klar film kunde monteras utan att värdet överstegs. Vi hade även kontakt med glastillverkare som inte heller såg det som möjligt att ha film mot genomsiktskravet.
Jag grotta ordentligt i detta för ca 15 år sedan. Sätter man dock dit kolsvart, då finns det inte så mycket att argumentera för.
Men att kategoriskt påstå att man inte får stätta dit någon film alls, oavsett hur ljus den är, det är direkt felaktigt.
När bilprovningen var statlig, då hade dom ett verktyg som ambulerande mellan stationerna i Stockholm. Denna kunde mäta ljusgenomsläpplighet på rutorna. Genom bilprovningens kundtjänst, kunde jag få reda på var denna utröstning fanns, och åkte dit för att prata med dom.
Dessa personer gav en helt annan bild, det gick visst att få igenom bilen med tonade sidorutor fram. Om rutan var relativt ny, och det inte var allt för mörkt, då kunde det bli godkänt.
Idag har jag ingen aning om någon besiktning har denna utrustning. Någon borde ha, men då får man ringa runt.