Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Solomon
Hej
Åkte 20 mil för att handla. En gubbe träffade jag som han bil inte vill starta. Gubben var så stressad då frågade jag om han behöver hjälp. Tack sa han vi kopplar startkablar och bilen startar. Han tog bort startkablarna från sin bil träffade minus och plus startkablarna medan på andra sidan kopplar på min bil då gnisslar och jag ser lite rök på min batteri. Kan det bli problem till framtiden? Nu har jag kört 20 min utan problem. Gubben sa att dagens bilarna har skydd. Men jag blir så rädd.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Du behöver inte vara så orolig om det bara va en snabb kontakt och gnistrade till lite.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av ridax
Dagens bilar har skydd??? Vad skulle det vara för skydd när startkablarna är kopplade så gott som direkt på batteripolerna (ev mot chassit isf minuspolen)? bmsen som sitter och mäter på minuspolen är ju inte något skydd och några säkringar ligger inte heller emellan. Dålig stil att bara så oförsiktig och koppla inte ifrån båda startkablarna från ena sidan, utan ta en kabel åt gången och koppla ifrån från båda sidor.

Friskt vågat hälften brunnet.
av Solomon
Ja det var dumheter! Men bilen går som förut om det händer någonting pga det, det skulle hända på en gång så jag behöver inte oroa mig eller ska jag sälja?
av ridax
Det är ju batteriet som kan ha tagit skada. Inget jag skulle sälja bilen för. Ett nytt batteri kostar ju runt 2,000:- och ditt var väl antagligen inte nytt i alla fall? Men det lät ju inte som om det var någon jättedramatiskt händelseutveckling. Du kan ju titta över batteriansutningarna så det inte var dessa som började ryka och börjat ta skada, men startkablar är ju ofta tunnare än batterikablarna, så troligare att startkablarna tar skada före batterikablarna. Men lite småblixtrande som snabbt går över är nog ingen större grej.
av Solomon
ridax skrev: sön 28 mar 2021, 19:09 Det är ju batteriet som kan ha tagit skada. Inget jag skulle sälja bilen för. Ett nytt batteri kostar ju runt 2,000:- och ditt var väl antagligen inte nytt i alla fall? Men det lät ju inte som om det var någon jättedramatiskt händelseutveckling. Du kan ju titta över batteriansutningarna så det inte var dessa som började ryka och börjat ta skada, men startkablar är ju ofta tunnare än batterikablarna, så troligare att startkablarna tar skada före batterikablarna. Men lite småblixtrande som snabbt går över är nog ingen större grej.
Tack för bra förklaring! Nu blir jag lugnare. Batteriet är 7 år gammal så inga problem och startkablar var så tunna.
av dannesk
Solomon skrev:Tack för bra förklaring! Nu blir jag lugnare. Batteriet är 7 år gammal så inga problem och startkablar var så tunna.
Är batteriet 7år så är det nog dags för byte om det inte redan är det så funkar allt som det ska är det bara att köra på.
av Solomon
dannesk skrev: mån 29 mar 2021, 15:24
Solomon skrev:Tack för bra förklaring! Nu blir jag lugnare. Batteriet är 7 år gammal så inga problem och startkablar var så tunna.
Är batteriet 7år så är det nog dags för byte om det inte redan är det så funkar allt som det ska är det bara att köra på.
Var på Mekonmen idag och testa batteriet enligt bekanten, batteriet är på topp skick trots jag brukar köra korta Sträckor, men jag brukar ladda batteriet var annan månad också.

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]