Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har haft en XC60 T6 AWD med 6-cyl sexan i 8 år och det är en underbar bil som jag skulle säga är känd för sin driftsäkerhet och prestanda (329hk med "obligatoriska polestarmjukvaran"). Är man medveten om bränsletörsten och kan uppskatta merkostnaden är det inget att tveka på med så få mils körning. Skulle uppskatta den till 30-40% törstigare än en D5 AWD som du kanske annars skulle sikta på. Skatt och försäkring är snarlika, någon tusenlapp upp eller ner åt ena eller andra hållet. Fördelen med sexan är framförallt driftsäkerhet och lägre servicekostnader. De är ofta väldigt välutrustade men alla har inte bränslevärmare så det är något att vara observant på om man tycker det är viktigt.
av liow
Tack!
För info står bilen i garage, har det någon betydelse vad gäller kall start/korta sträckor? Anledning att jag frågar är att utbudet av bensinare från åren 16-18 tycker vara väldigt litet jämfört med dieselbilar.
Användarvisningsbild
av MartinS
Står den i garage lär ju inte bränslevärmare vara viktig utrustning för dig.

Vad det gäller korta sträckor är det ju inte bra för någon motor, en diesel drar lite mindre sås vid kortkörning men avgasreningen är inte gjord för det.

XC60 T6 AWD är väldigt ovanlig, på gott och ont.
av liow
Hej igen,

Jag tänkte att de som vill gärna får komma med köpförslag på vad ni tycker är en bra XC60.

Budget: ca 250 000 kronor
Krav: 4-hjulsdrift, automat
Önskemål: svart, silver/grå eller blå. Inte vit. Att vinterdäck ingår.

Vilken bil som ligger ute just nu tycker ni är bästa köp givet budget och krav/önskemål? Länka gärna.

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det finns ju en hel uppsjö bilar till försäljning, jag hade nog kikat på någon av dessa:
Bensin: https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 2-15235859
Diesel: https://www.bytbil.com/orebro-lan/perso ... 6-15055146

Dock måste man ställa sig frågan om vilken utrustning man anser är ett krav och vad man klarar sig bra utan.
av liow
Ja det är förstås många parametrar. Men om man sänker motorambitionen lite, t.ex. en D4 tror jag skulle vara alldeles lagom. Vad gäller utrustning skulle Momentum eller Summum duga alldeles utmärkt. R-design är fina, men kanske inte nödvändigt. Vill ha backkamera, BLIS, automat och fyrhjulsdrift.

Givet ca 250 000 kronor, hur skulle ni tänka mil vs årsmodell. Tycker 10 000 mil låter väldigt mycket, men det kanske inte är så farligt. Är det värt att gå upp lite i mil för att få R-design till ungefär samma pris?

Vart står det att den stått i garage[…]

Hej, slangen läker och måste bytas vilk[…]

Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]

Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]