Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Funderar på att låta volvoverkstad utföra följande två jobb på min V60 AWD.
Bilen har gått 7700 mil.

1. Byta olja i Haldex, samt rengöra silen (som verkar bli igensatt då inget separat filter finns)
2. Spolning av automatlåda

Kalaset skulle gå på 8000 kr. Jag har inga som helst problem med bilen just nu men tänker att det är bra att utföra det i förebyggande syfte. Vad tycker ni, är det värt pengarna? Är det vanligt med problem på haldex/automatlåda om jag inte skulle genomföra det? Har tänk ha bilen till ca 25k mil.

Mvh
Olle
Bilen är ca fem år nu. Ska du ha den till 25.000 mil så ser det ut att bli ett antal år till.

Jag funderar på samma sak på min XC90 -17. Den har gått under 6000 mil i dagsläget. Jag kommer troligen att byta olja både i Haldex och automatlåda i år, eller nästa år. Det jag funderar över är hur snart det behövs, inte om det behövs.

Om det är "värt" pengarna kan diskuteras, men jag tenderar att vilja ha mina prylar väl underhållna. Så jag kommer troligen att betala för att få sinnesro, inte för att det "absolut" behövs.
Byt nu så snart det går. De flesta Haldex som syns på Youtube har riktigt igensatta silar. Oljan i växellådan klarar sig längre men det är bara att byta.

Oljan i min 8-stegs låda byttes nyss vid typ 9700mil och den såg "fin" ut enligt min PST. Lådan växlade inte dåligt innan bytet men nu växlar den väldigt mycket bättre.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)