Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pson99
Hej alla!

Är det rätt och riktigt att det ska sitta EFB-batteri monterat i en V60 Classic D3 -18 med automat?
Var helt övertygad om att det skulle vara ett AGM om man ska tro manualen?

Har lite bekymmer med batteriet, laddar det "fullt" men räcker med 2-3 körningar med bränslevärmaren
så startar den inte sen p.g.a. låg batterispänning. Jag har inget jättegynnsamt körmönster för närvarande,
det vet jag om, men något säger mig att allt inte är helt OK i och med att min XMS 5.0 CTEK-laddare tycker batteriet
är bra laddat efter några timmars ladd tid men det räcker med några enstaka körningar med värmaren innan den
slår ifrån igen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Hur länge kör du värmare och bil? Det går ganska fort att köra ner batterinivån med värmare.
av Arne2018
Ctek laddaren du har är bara på 5A, det är lite i lägsta laget för den ska kunna ladda upp batteriet. 10-20% av batteriets Ah är ett bra riktmärke, dvs 7-14A laddare.
Den fungerar utmärkt för underhållsladdning men troligtvis har du så låg spänning nu så den inte orkar ladda upp det.

Du kan byta till AGM istället för efb, det är ett bättre alternativ.

Jag är i exakt samma sits med en v60 d3 vea, funderar på att sätta i ett 80ah agm istället för 70ah efb som det sitter i nu
av dannesk
Testa batteriet för att kolla kapaciteten och det låter som att batteriet är slut. Jag bytte till Biltemas AGM 95Ah och laddar med en Ctek 5A laddare och det fungerar bra iom att jag aldrig drar ur det till batterivarning, vilket man aldrig ska göra. Man ska alltid hålla batteriet laddad över 50% annars så reduceras antalet laddcykler avsevärt på batteriet och det tar slut fortare. Så här ser min batteristatus ut över tid, går aldrig under 50% fastän vi kör mkt kortkörningar och använder värmaren 2-4ggr om dagen. Laddar nu kanske varannan vecka.
Bilagor
146735076_4564144126934299_5557904156927412219_o.jpg
146735076_4564144126934299_5557904156927412219_o.jpg (80.91 KiB) Visad 966 gånger
av Pson99
Hej igen!

Jag har inget jättegynnsamt körmönster, säg att bilen går 15-20 minuter i stöten i regel, så jag förbrukar mer än jag gör av med helt klart. Försökt att stödladda genom motorvärmarstolpen (á 3 timmar i stöten :() - men på dessa timmar hinner laddaren i alla fall "tro" att batteriet är fulladdat. Mer rimligt vore väl att det tog lite längre tid om batteriet ju är så kasst som bilen påvisar.

Saken är den att jag misstänker att bilen stått väldigt länge utan laddning. När jag köpte bilen våren -20 fanns det väldigt många Classic D3 med R-Design som handlarna köpt in från Volvo centralt som jag förstod det. Dessa hade rullat något år hos Hertz (i alla fall min) och sedan stått avställda en längre tid. Redan mitt i varma sommaren började bilen säga till om dåligt batteri (hände i och för sig bara vid ett tillfälle, men ändå) samt om man hade tändningen på och lyssnade på radion i 15-20 min under höstkanten.
dannesk skrev:Testa batteriet för att kolla kapaciteten och det låter som att batteriet är slut. Jag bytte till Biltemas AGM 95Ah och laddar med en Ctek 5A laddare och det fungerar bra iom att jag aldrig drar ur det till batterivarning, vilket man aldrig ska göra. Man ska alltid hålla batteriet laddad över 50% annars så reduceras antalet laddcykler avsevärt på batteriet och det tar slut fortare. Så här ser min batteristatus ut över tid, går aldrig under 50% fastän vi kör mkt kortkörningar och använder värmaren 2-4ggr om dagen. Laddar nu kanske varannan vecka.
Du har alltså fått ner ett 95Ah batteri?
Jag kollade batterihyllan, skulle uppskatta att jag får in ett 80Ah--batteri på dryga 31cm eller så i min V60.
Det är 3-4 cm tillgodo helt klart. Jag funderar på ett Varta SilverDynamics F21 AGM på 80 Ah.
av Arne2018
Då har vi exakt samma bil, vår är också d3 r-design som gått som hyrbil, köpt hösten 2020 :-)

Denna tråden gav bra tips och jag ska nog köpa ett Varta f21 från Tyskland som beskrivs här samt nollställa bms. Verkar ganska enkelt

viewtopic.php?t=159018

Angående 95ah får det inte plats i en v60, dock troligtvis i en xc60 med större batterilåda. Max 80ah går in menade det blir ändå ett lyft från 70ah efb batteriet

Pson99 skrev: ons 10 feb 2021, 13:46 Hej igen!

Jag har inget jättegynnsamt körmönster, säg att bilen går 15-20 minuter i stöten i regel, så jag förbrukar mer än jag gör av med helt klart. Försökt att stödladda genom motorvärmarstolpen (á 3 timmar i stöten :() - men på dessa timmar hinner laddaren i alla fall "tro" att batteriet är fulladdat. Mer rimligt vore väl att det tog lite längre tid om batteriet ju är så kasst som bilen påvisar.

Saken är den att jag misstänker att bilen stått väldigt länge utan laddning. När jag köpte bilen våren -20 fanns det väldigt många Classic D3 med R-Design som handlarna köpt in från Volvo centralt som jag förstod det. Dessa hade rullat något år hos Hertz (i alla fall min) och sedan stått avställda en längre tid. Redan mitt i varma sommaren började bilen säga till om dåligt batteri (hände i och för sig bara vid ett tillfälle, men ändå) samt om man hade tändningen på och lyssnade på radion i 15-20 min under höstkanten.
dannesk skrev:Testa batteriet för att kolla kapaciteten och det låter som att batteriet är slut. Jag bytte till Biltemas AGM 95Ah och laddar med en Ctek 5A laddare och det fungerar bra iom att jag aldrig drar ur det till batterivarning, vilket man aldrig ska göra. Man ska alltid hålla batteriet laddad över 50% annars så reduceras antalet laddcykler avsevärt på batteriet och det tar slut fortare. Så här ser min batteristatus ut över tid, går aldrig under 50% fastän vi kör mkt kortkörningar och använder värmaren 2-4ggr om dagen. Laddar nu kanske varannan vecka.
Du har alltså fått ner ett 95Ah batteri?
Jag kollade batterihyllan, skulle uppskatta att jag får in ett 80Ah--batteri på dryga 31cm eller så i min V60.
Det är 3-4 cm tillgodo helt klart. Jag funderar på ett Varta SilverDynamics F21 AGM på 80 Ah.

Vart står det att den stått i garage[…]

Hej, slangen läker och måste bytas vilk[…]

Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]

Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]