Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

JohnSvensson skrev: tis 09 feb 2021, 13:41 Vad ingår enligt serviceplanen i en stor service (12 000 mil tror jag det är) för en V60 T3? Vilka kontrollpunkter och åtgärder? Vad brukar det gå på? Tacksam för svar.
Vet inte vilken årsmodell din V60 t3 är men om den är äldre än 6år, kolla med din Lokala volvo ÅF/ eller om du har bilia
om det är MY17+ så kolla med dom vad din lokala ÅF skulle ta för storservice och så får du jämföra
Här kan jag klämma in ett faktum. Jag hade en V70 2.0F -08. Alla bilar med den motorn (1.8F och 2.0F) har ett byte av multiremmen. Den får bli max 10 år. Detta gäller i och för sig alla Volvo. Men dom två motormodellerna hade inget miltal på bytet. Endast max ålder, 10 år.
Om man inte är medveten eller att verkstadspersonalen inte är det, så kan ju det inträffa att remmen inte blir bytt för att ingen kollade upp om den var bytt tidigare eller inte.

Nu kanske någon tänker "Man passar väl på när man byter kamrem?". Dom aktuella motorerna har ingen kamrem, dom har kamkedja i stället. Och den står inte med på något serviceprotokoll. Den anses nog hålla lika länge som bilen?

Så man får vara lite aktiv själv med vissa modeller.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)