Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
Nej oftast har man bara haft för klen spolarvätska eller har regn eller snö som tinat fryst fast där. I med -18 vätska tills fåglarna börjar sjunga i träden. Får du mer problem efter det så i med eluppvärmda munstycken
av dannesk
Buckshot skrev:Ja men ska det verkligen behövas? Jag frågade här för att se om det är ett problem på denna modellen.
Det är inget mer problem på denna modell eller någon annan Volvomodell (eller bilfabrikat). Du har för dåligt blandad spolarvätska för temperaturen, bilen i sig fryser inte vätskan. Hade själv färdigblandad -18 i min XC60 med uppvärmda munstycken och det vart på -14 på morgonen för nån dag sedan och det vart isskikt på rutan efter man spolat och torkarna gick så det vart att hälla i koncentrat för att späda ut. Blandar normalt alltid själv ner till typ -25/-30 iom att man bor i norrland.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Buckshot skrev: tor 07 jan 2021, 14:05 Mysteriet är löst. Spolarvätskan är slut :-) Alltså är det ngt vajsing med varning för låg spolarvätskenivå
Givaren. Jag fick den bytt på garantin när min bil bara var någon månad gammal.
av Coalan
Samma på min -15, köpte en beggad på bildelsbasen och bytte i julas.

Givaren sitter innanför vänsterhjulskärm mot fronten. Lätt att komma åt, bara 4 torx-skruvar att lossa.
Vrid hjulen åt höger så det är lättare att komma åt. Skruva upp och vik undan skärmen så gott det går.
Du ser både pumpanslutning och givaren, givaren sitter längst till höger i botten på spolartanken.
Vrid 1/8 motvarvs och dra rakt ut. Pilla ut kontakten mha liten skruvmejsel och byt givare.
Testa nya givaren när den är ansluten. Sen är det bara att arbeta i motsatt ordning.
av valln
dannesk skrev: tor 07 jan 2021, 13:34
Buckshot skrev:Ja men ska det verkligen behövas? Jag frågade här för att se om det är ett problem på denna modellen.
Det är inget mer problem på denna modell eller någon annan Volvomodell (eller bilfabrikat). Du har för dåligt blandad spolarvätska för temperaturen, bilen i sig fryser inte vätskan. Hade själv färdigblandad -18 i min XC60 med uppvärmda munstycken och det vart på -14 på morgonen för nån dag sedan och det vart isskikt på rutan efter man spolat och torkarna gick så det vart att hälla i koncentrat för att späda ut. Blandar normalt alltid själv ner till typ -25/-30 iom att man bor i norrland.
Bor du i salt-meckat Umeå?
av dannesk
valln skrev:Bor du i salt-meckat Umeå?
Nej, i Sundsvall men dom tycker om att salta här ockå i tid och otid. :)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]

VOC Service

Troligen back up batteri byte och en uppdatering a[…]