Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Whitehat
Har gett mig på projektet att byta egr ventil då den nuvarande har sotat igen och sitter fast.
Jag har beställt en nu ventil från autodoc som ser ut att matcha när jag tar den ut ur förpackningen.

Men nu till problemet, jag har lossar de 2 skruvarna som håller ventilen på plats men den vägrar lossna. Jag har bänt slagit, slagit och ryckt men den rör inte på sig en mm. Någon med samma problem som har nåt tips eller hur ska man gå tillväga?

Obs! jag ska endast byta ventilen och vill bara ha bort den från ventil huset.

Mvh Whitehat.
av mange240
Whitehat skrev: mån 28 dec 2020, 23:43 Har gett mig på projektet att byta egr ventil då den nuvarande har sotat igen och sitter fast.
Jag har beställt en nu ventil från autodoc som ser ut att matcha när jag tar den ut ur förpackningen.

Men nu till problemet, jag har lossar de 2 skruvarna som håller ventilen på plats men den vägrar lossna. Jag har bänt slagit, slagit och ryckt men den rör inte på sig en mm. Någon med samma problem som har nåt tips eller hur ska man gå tillväga?

Obs! jag ska endast byta ventilen och vill bara ha bort den från ventil huset.

Mvh Whitehat.
Sitter den fast är de bara att demontera hela kylaren, annars går den sönder. Lättare att få lös den sen med grejorna på bänken :party: :party: :party: :party: gött
av Whitehat
kvillebäck skrev:Jag antar att du även köpt rörklämman som håller ventilen mot EGR-kylaren. Är det kanske denna klämma du missat att lossa?
Inte denna modell som jag förstått det, det sitter av version av någon Fordmotor och där sitter ventilen bara med 2 skruvar.

mange240 skrev: Sitter den fast är de bara att demontera hela kylaren, annars går den sönder. Lättare att få lös den sen med grejorna på bänken :party: :party: :party: :party: gött
Det verkar som det, tyvärr har jag inget garage tillgängligt och skulle helst gärna undvika att demontera hela kylaren 😅

mange240 skrev: Den sitter ju endast med två skruv mot kylaren :nerd:
Ja precis, så varför lossnar den inte!?
Senast redigerad av 1 Whitehat, redigerad totalt 0 gånger.
av Whitehat
Har vart ute idag med och inget har hänt. Pajade 1 kofot och en brytjärn som böjde sig när idag försökte bända loss den.

Har även demontera själva elmotorn så att jag skulle komma närmare och det skulle bli lättare att komma åt.
Bilagor
IMG_20201229_144301.jpg
IMG_20201229_144301.jpg (441.17 KiB) Visad 1594 gånger
av mange240
Whitehat skrev: tis 29 dec 2020, 15:07 Har vart ute idag med och inget har hänt. Pajade 1 kofot och en brytjärn som böjde sig när idag försökte bända loss den.

Har även demontera själva elmotorn så att jag skulle komma närmare och det skulle bli lättare att komma åt.
Finns inga genvägar, kylaren måste bort :party: :party: :party: :party: gött

Hej Länge sen jag hade Volvo, är lite s[…]

. Två biltransportfartyg har redan brunnit,[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

HJÄLP MED EL-FEL Volvo v70n 2007 2.4 bensin […]

Men där är något med ekonomiplane[…]