Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MHodin
MartinS skrev: mån 28 dec 2020, 08:03 Det låter väääldgt märkligt med så ojämt slitage, speciellt mellan backhjulen. Men då de är jämt slitna tror jag inte man kan lasta en felaktig hjulinställning.

Jag tycker inte man skall behöva räkna med den här typen av snabbt och ojämnt slitage om du inte kör som om du stulit bilen... Jag bytte däck på min framhjulsdrivna V60 i våras (Continental Premium Contact 6 i 235/40-18) och den rullade cirka 1500mil innan det var dags för vinterdäck, då hade den slitit bort 1.5mm fram och cirka 1mm bak, jag har alltså drygt 6mm kvar på alla däcken. Helt jämt mellan höger och vänster.
Jag tycker inte heller att det borde bero på hjulinställningen, kanske är för mjuka däck helt enkelt för den bilen eller fabrikationsfel.
1-1.5mm på 1.500 mil känns mer normalt kan jag tycka.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag håller med dig, men mycket kan ju också bero på körstil och körmönster. Jag kör lugnt och mestadels landsväg och motorväg. Kör du 1500mil i Stockholms innerstad med en aggressiv körstil får du ju ett helt annat slitage, då kan det vara helt normalt med däckbyte efter 1500mil.
V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]