Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
En fråga inom samma område, om man inte har möjlighet att mäta.
Har tidigare haft bilen i varmt garage året runt men har den nu ute i kylan. Till och från när vi inte kört så mycket har bilen larmat om låg batterispänning men det har försvunnit efter någon lite längre körning. Har haft bilen sedan 2016, då den var ny, och den har larmat på vintern mest, då vi kör mindre då, och korta sträckor. Är en V60 T5 2017.

Nu larmade bilen på nytt för några dagar sedan, så jag köpte en CTEK MXS 5.0 och en indicator eyelet som blinkar rött eller gult. Nu har jag visserligen inte kört med bilen sedan jag haft den på laddning, men nu har laddaren varit i drygt ett dygn och nu när jag kopplade bort den så blinkar den rött. Laddaren i sig är grön, på nivå 7, så den har inte fastnat i något läge. Är det ett batteri som kanske behöver bytas då eller ska man ladda vidare bara?
Kan visserligen vara så att den visar annan färg efter nästa gång som bilen använts, men det känns lite oroväckande :-/
För att veta batteriets status måste du testa det med en batteritestare eller mäta med multimeter under belastning och räkna fram konditionen. Att den blinkar rött direkt efter laddning om man låst upp bilen är inget problem, vänta 10min eller mer så ska batteriet återhämtat sig.

Iom att bilen är ifrån 2016 och ni upprepade gånger fått larm om låg batterispänning och inte laddat så har säkert batteriet tappat så mkt kapacitetet så det är dags för byte. Man måste stödladda batterierna regelbundet om man kör kortare sträckor om man använder bränslevärmare annars tar batteriet skada. Ett batteri mår inte bra att ligga under 50% laddningsnivå och det har det gjort om ni fått denna varning. Jag har bytt batteri 1gång på min 2017 XC60 redan och behöver gör det igen nu pga att vi kört denna sommar med för låg batterinivå under några månader.
Jag gissar att det kanske är lika bra att byta batteri snart och sedan vara lite bättre på att underhållsladdnings det när man inte kör så mycket. Varningen i bilen är ofta borta efter nästa körning, och har inte varit framme på länge, men varningen kanske kommer när spänningen är för låg, dvs en rätt sen varning.
Ska se om jag kan mäta batteriet vid tillfälle. Tidigare har jag inte haft möjlighet att ladda vid parkeringen, men när jag nu har det så får man väl göra det.
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Service Subaru XV

Jaha, har nu varit och hämtat Subarun på[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]