Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zeneben
Hej,

Har lite problem med min VOC för min V60 -16.

Köpte bilen för ett år sen och fick ganska snabbt upp felmeddelandet "VOC service erfordras" felet försvann av sig själv efter några minuter och tänkte inte mer på detta. Detta inträffade lite då och då, men kanske naiv som jag är så tänkte jag att det kanske hade att göra med att bilen saknade täckning och fick därför inte kontakt med Volvos servrar. Ibland så ville inte resor och position uppdateras i VOC-appen. Men detta löste sig också alltid av sig själv efter någon dag.

Detta har pågått mer eller mindre sedan dag ett.

Men för en månad sedan så använde vi inte bilen på kanske 5 dagar, då står det i appen att bilen hamnat i ett viloläge och att detta viloläge försvinner när vi startar bilen manuellt. Men när vi startat bilen manuellt så förblir bilen i viloläge. Inga resor uppdateras och kan inte starta värmaren genom appen. MEN temperaturen i appen uppdateras.

Har inte haft möjlighet att kolla upp detta mer noggrant. Men när jag nu startar appen står det att bilen är OFFLINE. Men temperaturen uppdateras fortfarande. Testade även att ringa VOC med bilen och det gick inte, eller tog väldigt lång tid.

Funderar på att koppla ur batteriet och tvinga fram någon form av omstart av VOC. Annars är det väl verkstan som gäller..

Någon som råkat ut för liknande och vad var det då för problem?

Ber om ursäkt för långt inlägg! Tack på förhand! :-)
Eftersom du haft problem med VOC sedan du köpte den så bör du nog åka in till en Volvo ÅF för koll då något inte står rätt till iom felmeddelandena, kanske det är något fel på styrenheten eller den inbyggda batteriet i densamma.
viewtopic.php?t=156787
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
dannesk skrev:Eftersom du haft problem med VOC sedan du köpte den så bör du nog åka in till en Volvo ÅF för koll då något inte står rätt till iom felmeddelandena, kanske det är något fel på styrenheten eller den inbyggda batteriet i densamma.
viewtopic.php?t=156787
Jo det är nästa steg. Nyfiken som man är så vill man vara lite påläst innan man går in där bara. Har sökt runt lite och har väl dragit samma slutsats som dig.
Jallemet skrev:Framgår inte om du tagit bort appen och laddat ner den igen, det får jag göra någon gång om året när det hänger sig efter någon uppdatering.
Har testat göra detta. Min sambo upplever samma på sin telefon, så tyvärr så är det inget fel på appen...
Tråkigt, jag tycker annars när den fungerar att det är ett fantastiskt tillbehör. Det är väl därför man blir nästan galen när den inte lirar.

Tyvärr ger jag inte mycket för supporten heller, varken via telefon eller mail har jag fått särskilt mycket värdefull info.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Backup-batteriet i voc-enheten används endast om man tappar huvudbatteriet vid t.ex. en krock
Men det sätter förvisso en felkod när det ger upp.. Ska inte påverka normal funktion dock.
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Service Subaru XV

Jaha, har nu varit och hämtat Subarun på[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]