Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Föredettaplåtis
Kapar tråden,, jag har en 09 xc60 väldigt trögstyrd, bytt servo- pump 2 ggr,, styrningen ”fryser” ibland,, har testat med att ställa olika val av lättstyrdhet i meny,n
Inget hjälper! Är det möjligt med mjukvaru uppdatering eller är det styrväxelbyte som gäller?
A//
Användarvisningsbild
av Guru
Märker du någon skillnad när du väljer mellan de olika lägena eller är det samma hela tiden?
Användarvisningsbild
av Guru
Märker du ingen skillnad mellan lägena och heller ingen skillnad vid olika farter så hade jag gissat på PSU. Det är styrenheten eller rättare sagt en liten reläbox som översätter hastighetssignalen från CEM till en pvm signal till solenoiden på styrväxeln som reglerar trycket(assistansen) i växeln. Lägger den av så har du samma assistans motsvarande ca 80km/h. Dvs rejält trögt i låg fart.
Det du kan göra innan du skaffar en ny är att koppla ur den och se om du märker någon skillnad. Märker du inget är den död och då är det bara att byta.
Senaste versionen har artikelnr 31360217. Sitter samma enhet i alla XC60, S60, V60, S80, V70, XC70 som har servotronic (hastighetsberoende) så det är lätt att hitta dom på skroten.
Användarvisningsbild
av Guru
Sitter innanför handsfacket. Måste alltså plocka ur hela "handsfackslådan" ur instrumentpanelen. Är inte så krångligt men sitter med en del skruvar. Men för att testa kan du lika gärna koppla ur sladden på solenoiden på styrväxlen. Finns bara en sladd på växeln så ingen risk att du tar fel. Sitter på ventilsidan på växeln, där styrkolonnen kommer ut till motorrummet. Vet inte hur svårt det är att komma åt.
Så handsfacket är kanske enklast ändå. Och visar det sig vara PSU så ska det ändå bort för att kunna byta.
Användarvisningsbild
av Guru
Föredettaplåtis skrev:Tusen tack,, har köpt en beg styrenhet,, byter i helgen!
Hur gick det?
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Service Subaru XV

Jaha, har nu varit och hämtat Subarun på[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]