Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rickar01
Jag har ett problem med AC,n. Felet är att det upplevs som att det inte riktigt blir kallt i kupén. Man svettas helt enkelt. Detta på grund av att Den bara blåser halvkall luft. Fast ibland känns de som det är något kallare. Jag har kollat trycket på lågtryckssidan. Det vad 60psi vid stillestånd och 30-40 när kompressorn jobbar.

Vart ska jag fortsätta min felsökning? Några tips?

Kan kompressorn bli trött och bara orka pressa fram lite kyla?
Kan de vara fel på någon givare i kupén?
Ska kolla felkoder i veckan, men misstänker att de inte finns några.
av PetePetrol
Jag hade samma fel på min förra bil. Luften från AC:n ska ju vara iskall. När de misstänker läckage häller de i sk spårningsvätska i AC-systemet. Om det läcker någonstans så syns det genom att det blir en viss färg där. I mitt fall var det läckage vid en slangklämma. Verkstan fyllde på med ny vätska och då fungerade det igen . Dock beror det på VAR det läcker hur dyrt det blir. En slang är inga stora pengar, men däremot om något av rören måste bytas kan det dra i väg.
av Rickar01
Okej, men hur menar ni då att det läcker? Jag har kontrollerat trycket och har 60psi vid stillestånd och 30-40 när kompressorn går? Har jag läckage borde väll trycket vara lägre?
av Rickar01
Tack Peter12345. Läst trådarna och se låter helt rätt! Jag förstår dock inte vad jag ska göra för att åtgärda? Byta någon givare eller hela kompressorn?
av devildenied
Är det 134 så bör omgivande temp varit ~10grader när du kollade trycket.
Annars har du rätt garanterat dåligt med gas.
Givet att bilen är avstängd och har samma temp som omgivande

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]

Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]