Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Osiala
Hej!

Jag köpte nyligen en begagnad V60 2016 som har en elmanövrerad taklucka. Efter att ha kört den i maskintvätt så kom det in lite vatten i bakre delen vid takluckan. Är detta normalt? Takluckan var självklart helt stängd, dubbelkollade detta innan jag tvättade den.

Jag tänker att det förmodligen inte är någon fara då Volvo själva har installerat en ”ränna” precis under bakre delen av takluckan där vattnet kom in för att samla upp vattnet och sedan låta det avdunsta?

Tacksam för era svar och synpunkter :-)
av daevo
Jag är ägare av en MY15 V60 och har också en elmanövrerad tacklucka.
I höstas då det regnade på västkusten i nästan 60 dagar så fick jag också en läcka i taket.

Min bilhandlare var så trevlig att han hjälpte mig och gav mig tips och försökte hitta felet.
Vi körde försiktigt med tryckluft i dräneringledningen som det läckte inunder för att se om det var igensatt.
Detta är inte rekommenderat att göra, för hårt tryck kan tydligen få slangarna att släppa/gå av/gå sönder.

Men jag skickade in bilen till Volvos verkstäder som felsökte och gjorde en grundlig felsökning med vatten och högtryckstvätt och se om den tog in vatten men den var helt tät efter detta. + att deras servicegaranti gäller i 1 år efter.

Han släppte hela innertaget och försökte felsöka men hittade ingenting. Så antingen testar du själv att göra rent eller skicka in bilen.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]