Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Upplevde i söndags ett fenomen som jag inte haft förut, vid försök till acceleration från ca 80km/h var det som att bilen var helt orkeslös. Det hände ingenting fast jag provade att trycka gasen i botten, det var mer som att den motade än att den försökte accelerera. Låg på 6:an först, provade att växla ner till 5:an men fortfarande samma problematik.

Körde till första bästa avtagsväg och stannade till och varvade upp bilen utan växel och då varvade den utan problem. Stängde sen av bilen och startade upp den igen, varvade utan bekymmer och accelererade utan problem efter omstarten. Körde hem ca 40km, tankade på Tanka hemma i byn och på hemvägen från macken vid en liten uppförsbacke upplevde jag samma problem att accelerera igen. Men denna gång provade jag att bara trycka ner kopplingen och varva upp några gånger och sen kunde jag accelerera utan problem efter det. Ingen av gångerna så har det kommit upp nån varning eller nån motorlampa eller nåt. Allt ser normalt ut i instrumenten.

Har upplevt någon form av mindre ryckning vid något tidigare tillfälle men aldrig som att bilen motar istället för att accelerera vid gaspådrag.

Bilen är den i min signatur, en XC60 D4 AWD -14 (5-cyl) med manuell växellåda. Har beställt en icarsoft vol. II för att se om jag har några felkoder men inte hunnit få hem den ännu. Bilen har gått ca 6300 mil och tankas nästan uteslutande på Tanka och deras miljödiesel.

Upplever jag det igen så får verkstaden kika på det, min enda oro är att det verkar komma och gå lite som det vill och att det då blir svårdiagnosticerat då det med största säkerhet ej förekommer vid verkstadens provtur.

Någon som upplevt något liknande och har någon teori om orsaken?
Senast redigerad av 1 BePe, redigerad totalt 0 gånger.
EGR problem?
halvgute57 skrev: tor 19 dec 2019, 09:15 Läs av felkoder,kan vara ett antal komponenter..
Jag köpte en iCarsoft VOL V2.0 från Vparts men lyckades inte läsa ut några felkoder med den. Efter några fler resor med varierande grad av problem så ledsnade jag och bokade tid för felsökning hos min PST.
Detta gjordes i fredags och efter en provtur på ca 15 min där han upplevde precis samma problem som jag försökt beskriva så kopplade han in instrumentet och det var felkoder på för stor skillnad mellan atmosfärstryck och laddtryck. En ny laddtrycksgivare på intercoolern beställdes och levererades på samma dag (vilket jag tycker var ganska imponerande) så efter byte av den och en kontroll under provkörning så var det bara att hämta en numer återigen välfungerande bil på fredag eftermiddag. Bara att hoppas att det fortsätter så och att den klarar sig från EGR-problemen.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]