- tor 09 jan 2020, 07:31
Annars är den välutrustad, saknar något som t.ex. Elektriskt fällbara nackstöd och backkamera, men ingen deal breaker så klart. Gamla D5 är riktigt fin att köra. Snygg bil, Volvos röda färg plus deras ljuda inredning är riktigt snyggt tycker jag.
Edit: queue assist finns inte på manuella bilar.
Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Kamp skrev:Den har driver support, ja. Ser man på radarn till vänster i grillen bla. Facelift har aktiva helljus som maskerar andra bilar, med andra ord mer avancerat än bara på/av.Lockis skrev:Driver Support/Assist vill jag minnas är det paket som innehåller adaptiv farthållare, det är som du skriver tyvärr inte standard i Summum.Tack för svar :) Alltså jag har verkligen inget emot varken manuell eller automat, anser båda ha sina för-och nackdelar. Nu råkar det vara så att den bil jag hittat har just en D5:a och maanuell, därav mina frågor
Summum betyder i princip bara läder klädsel.
Att välja en D5a när man tvekar på Automat pga förbrukningen är lite kulHade personligen tagit mindre motor och automatare. En automatare kommer vara värd mer i framtiden vid eventuell försäljning. Tror inte du får betalt för en D5a vs D4 dock. Hurvida du behöver en D5 kan dock bara du avgöra.
Hade lika gärna kunnat vara en D3 automat t.ex. och då hade jag nog haft andra frågor.
När jag kollar säljarens info framgår att bilen har flera av vad som verkar vara Driver support/Assist, eller är det något som saknas?:
- Queue Assist - Kan dock ej stämma då detta är manuell...? Kanske att dom kopierat rakt av vad som ingår oavsett låda?
- Farthållare Adaptiv
- Lane Departure Warning
- Cyklist/Fotgängar ID
- Döda vinkel varning
- Driver Alert
- Aktiva Xenonstrålkastare
- Aktivt helljus - Innebär detta att den bländar av automaiskt?
- City safety autobroms
- Kollisionsvarnare
svergie2 skrev:Driver Support är en deal breaker för mig, särskilt om du ska frakta familj. Där får man alla avancerade säkerhetssystem, blaSe ovan - som jag tolkar det finns det på denna bil?
*Kollisionsvarning med full Autobroms för bilar, fotgängare & cyklister upp till 200 km/h har jag för mig
*BLIS (Döda vinkel varning)
*CTA vid facelift (Cross Traffic Alert, varnar om det kommer en bil från sidan när du tex backar ur en parkering)
*Aktiva helljus (maskar ljuset för andra bilister så att du kan ha helljus igång utan att blända)
*Adaptiv farthållare
*Köassistent om automat (gasar och bromsar I köer)
*Avståndsvarnare (lyser rött I vindrutan om du ligger för nära bilen framför)
Tror det var allt, men det är verkligen guld värt på en modern bil!
berrabus skrev:Mina högst personliga kommentarer. Ja det blir mothugg på detta men det vet jag om :)Tack för input. Kan hända att du har rätt om ljus inredning och färgen, hade framförallt gärna haft en svart eller vit bil. Gällande ljus inredning har mina föräldrar alltid haft det och jag tycker det är fräscht om man sköter om det, värre är det med ljus inredning i tyg
- Ljus klädsel ger lägre värde på bilen.
- Röd färg ger lägre värde på bilen på bilfirma
- Jag hade aldrig köpt en Volvo med gamla automaten. Enda automaten jag personligen vill ha är den nya 8 vxl, annars är det manuell som gäller. Gilar inte hur den gamla växlar och så drar bilen ca 1 dl mer per mil.
- Om du vill ha en -14 eller nyare är D4 helt ok. Kostar mindre i drift och är modernare. Nackdelen är att det finns några olika konstruktionsfel som kan kosta en del att åtgärda. D5 är mer pålitlig men kostar lite mer i drift.
- Du har mer värdeminskning per år än det skiljer på skatt, försäkring och bränslekostnad. Dvs gå på vilken variant du själv trivs bäst med att köra.
- Optioner jag själv värdesätter är BLIS, rattvärme och VOC. Köper ogärna nyare bil utan dessa men sedan finns det annat som andra värdesätter högre. Tex adaptiv farthållare vilken jag själv aldrig använder även fast jag har det.![]()
Har också hört att nya D4 som kom 2014 har en del problem och t.ex. dricker mycket olja. Tänker därför att även om D5 är aningen väl törstig utifrån min användning så känns det som en pålitlig och bra motor. Sen inte ett minus när bilen är fullastad till fjällen.
Annars är den välutrustad, saknar något som t.ex. Elektriskt fällbara nackstöd och backkamera, men ingen deal breaker så klart. Gamla D5 är riktigt fin att köra. Snygg bil, Volvos röda färg plus deras ljuda inredning är riktigt snyggt tycker jag.
Edit: queue assist finns inte på manuella bilar.