Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej

Hur avancerat är det att montera en Volvo original dragkrok på en XC60 D4 AWD 2017, något man klarar på garageuppfarten som vanlig lekman ? Har kikat på monteringsanvisningen på Volvos sida o det är ju en del moment. Verktyg har jag något utöver normalt men ändå ingen verkstad. Klarar man av det på garageuppfarten om man är två någorlunda händiga ? Behöver man till Volvo för tanka ner programvara med VIDA ?
Tydligen tog man bort kravet på reg. besiktning efter 2013 vid montage av dragkrok

/M
av dannesk
Är du normalhändig så bör du nog klara det på några timmar. Svepet bak, balken och ljuddämparen ska demonteras och man får kapa ut hål ur svepet/diffusorn men markeringarna finns på insidan. Sedan måste kablaget dras och mjukvaran laddas ner i bilen och det görs inte via VIDA på nyare modeller och detta måste göras på Volvoverkstad.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Detta fixar ni, är ni dessutom två första gången med kommer det gå fint. Ta gärna med en filt att lägga stötfångaren på med och ta det metodiskt
av mortimer
Någon här som har koll på ungefär vad en avtagbar dragkrok kostar inkl. kabelsats och Trailermodul ? Vad kostar programvaran hos Volvo ?
av berrabus
Finns på bildelsbasen. Köpte en komplett delbar till min V60 för 2000 SEK inkl trailermodulen.

EDIT Kostade 750 att få det enablat hos Volvo
av dannesk
Jag betalade 9500kr för delbart på min XC60 my17 januari 2018 men jag sa att Mekonomen var billigare (fast de har sämre krok) så jag fick 15% på priset.
Användarvisningsbild
av Cotag
Jag satte på ett avtagbart från Rameder (Thule/Brink) på min V60 och deras modellspecifika elsats som inte behöver in till Volvo för att fungera.
Nackdelen med den elsatsen är att man behöver klippa/koppla in sig på två trådar om man vill att dimbakljuset ska slockna när man trycker i släpvagnskontakten, i mitt fall tyckte jag att det var en meningslös funktion så jag hoppade över att klippa kablarna.

Ett avtagbart Westfalia till din + specifik kabelsats 11 pol verkar gå på ca 4500, finns billigare också.
av dannesk
Skulle man montera en annan krok än Volvos original så skulle jag ändå valt att köpa Volvos kablagesats+programvaran med TRM-modulen så man får fördelarna med stabiliseringsystemet TSA och att CTA stängs av på bilen. Har för mig också att automatlådan går in i ett annat program om man ansluter släpet.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]