Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peter12345
Fläkten styrs av tryck i luftkonditioneringssystemet, om trycker är för högt på lågtryckssidan går kylfläktarna för att kyla kondensorn. På sommaren är det helt normalt i 15-20 sekunder efter att ha startat en varm motor.
Men motorkylfläkten varvas upp till max också när DPF partikelfiltret regenererar och bilen stannar vid trafikljus.

Car Scanner ELM OBD2 app (Android):
Bilagor
flakt1.png
flakt1.png (26.44 KiB) Visad 379 gånger
flakt2.png
flakt2.png (26.2 KiB) Visad 379 gånger
av SlickNik
Tack för info! Ska gräva djupare i hur det ser ut på min..
Jag avser problemet att fläkten går igång som en turbin, går ner på noll, går upp på full igen osv som en jojo.
av DavidLindgren
Jag bad serviceteknikern kolla på detta vid senaste servicen och han nämnde också trycket kunde vara för högt i AC och att fläkten då startar för att kyla kondensorn. I mitt fall upphör "fenomenet" när jag stänger av AC med knappen inne i bilen och återkommer när AC är aktivt. För att bekräfta detta måste man dock tömma på kylvätska och han tyckte det kändes onödigt att lägga pengar på vidare felsökning då det inte är skadligt för fläkten att varva upp och ner slm den gör. Jag valde därför att inte göra nåt åt det och har kört såhär i snart två år.
Användarvisningsbild
av Chrasher
PaNi skrev:Har vid ett flertal tillfällen de senaste veckorna noterat att min elkylfläkt beter sig mycket märkligt. Den varvar upp till maxfart i c:a 5 sekunder, sen ner i varv igen c:a 5 sekunder, sen upp på maxfart igen. Detta trots att motorn är långt ifrån varm och yttertemperaturen ett par plusgrader. Senast idag hände det, då var kylvätsketemperaturen 66 grader. Men det händer inte alltid, många gånger går den som man förväntar sig.

Någon mer som noterat detta? En kylfläkt på fulla varv väsnas så pass mycket att det hörs in i kupén när bilen står still, så det är rätt irriterande...
Så håller vår motorfläkt på med, vare sig den är kall eller varm. Låter verkligen konstigt men Volvo hävdade att det var normalt men kunde inte förklara varför.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]