Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ANTNL
Hej!
Har en v60 från 2011 som jag inte riktigt får ordning på. Började för 2 veckor sedan med att batteriet nästan var slut när jag skulle ge mig ut. Var egentligen inget konstigt då jag vetat om att batteriet varit dåligt under längre tid, sen hade den även stått okörd i 2 veckor. Fick då liv i den med hjälp av startkablar, och bilen gick bra under den helgen.
Helgen därpå (förra helgen) var det samma visa, fast denna gången var det i princip stendött. Testade med startkablar igen, batteriet tog emot laddningen men fick endast upp "startspärr, försök igen" när jag försökte starta bilen. Då åkte jag och köpte ett nytt batteri och testade, fick fortfarande upp startspärr, men hörde då ett snabbt klickande ljud ifrån ett relä, (relä 10). Tryckte till reläet och ljudet försvann och likaså startspärren, trodde då att det endast var ett litet tillfälligt glapp. Körde ordentligt med bilen och upplevde ett par snabba "hack" när jag körde på motorväg, men inget mer.

Dagen efter körde jag 15 mil felfritt, tills jag stannade och stängde av bilen. Då hörde jag väldigt snabbt klickande ljud från samma relä. Jag tog loss reläet och åkte idag och jagade fatt på ett likadant, för att kunna utesluta så att inte det var trasigt. Men dessvärre är det exakt det samma med ett likadant, reläet klickar ordentligt hela tiden. Det stannar när jag låser/låser upp bilen, eller när jag rycker någon av säkringarna till motorstyrningen i samma låda. Relä 10 är huvudrelä och relä för motorstyrning. Bilen startar och går som vanligt trots klickandet.

Skulle vara väldigt tacksam om någon har en idé i dessa jultider på vad det kan handla om.
God jul sålänge!

Har inte märkt nåt och kameran funkar s[…]

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag lig[…]

Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]