Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Solomon
Hej
Nyss byte jag båda bromsok på Volvo v60 allt gick fint men när jag bromsar bromspedalen går ner i botten.
Jag inte luftar så mycket eftersom jag var ensam.
Kan det bli luft i systemet?
Tack för hand
Användarvisningsbild
av Erik Å
Ja, det blir definitivt luft i systemet när man byter bromsok ;-) Lufta med avstängd motor, finns inget skäl att ha igång bromsservot.
Undvik att trampa bromspedalen helt ner i golvet, det är stor risk att kolvpackningarna i huvudcylindern tar stryk..
Själv använder jag en sån här som trycksätter bromsvätskebehållaren (vet inte om den passar på nyare Volvo, jag har en V70 -00), dock kompletterad med en reduceringsventil (biltema) monterad på slangen så man kan begränsa trycket till 1.5 bar. Att gå på med 2-2.5 bar från ett däck blir alldeles för högt tryck..
Det kan gå att lufta ensam utan utrustning om man kilar in en plankbit eller nåt mellan förarstolen och bromspedalen så den trycks ner, öppnar en luftningsventil och släpper ut luft, stänger den, lossar plankan och sätter dit den igen osv.. Det tar en stund och blir mycket springande :-D Tryck fast en genomskinlig plastslang ca 20 cm lång på luftningsnippeln så du ser när det slutar komma luftbubblor. Det räcker med att några enstaka luftbubblor blir kvar för att bromspedalen ska kännas svampig..
https://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fo ... g-pa1267sv
av Solomon
Stor tack
Nu har jag luftat bak bromssystem o stor skillnad bilen reagerar bra än förut. Tre gånger öppna och stänga medan min tjej tryck på bromspedalen.
Stor tack igen
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]