Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yana
Hej!
Bytte till vinterdäck på Volvoverkstad. Har inte tidigare haft några falsklarm på däcktryck.
På väg hem kom larm om ”Lågt däcktryck. Kontrollera, justera och kalibrera” - var på alla 4 däcken dvs minst två som den larmade på. Har TM-systemet dvs inga trycksensorer inne i däcken.
Stannade direkt, mätte däcktrycken med egen tryckgivare, trycken var helt ok (fram2.7, bak 2.65). Kalibrerade då själv.

Körde idag och igen kom larm om ”Lågt däcktryck. Kontrollera, justera och kalibrera”! - återigen på alla 4 däcken. :mad:
Stannade på nytt, kontrollerade trycken som var ok (alla däck 2.55-2.60).

Vad är fel? Åtgärd?
/Yana
av dannesk
Om du inte haft problem tidigare så se till att samtliga däck har samma tryck och gör en om-kalibrering. Dessutom skriv vad du har för bil/årsmodell.
av RonniePersson
Däcktrycket varierar beroende på yttertemperatur. Vid byte till vinterdäck på hösten så kan ju yttertemperaturen ändras mycket från morgon till eftermiddag. På min V60-15 med 215/55 R16 däck, brukar jag få justera däcktrycket två-tre ggr första veckan efter att jag bytt till vinterdäck. Jag kör med 2,6 bar runt om i däcken. Sedan kalibrerar jag systemet igen. Efter ett par-tre försök håller det sig sen...
av Yana
Ok. Det märkliga är att har fungerat utan falsklarm i flera år. Bil in på för däckbyte - efteråt strul med falsklarm upprepade gånger. Nåväl, sist larmade i så fall för att däcktrycket ökat lika mycket i alla däcken (från 2.6 till 2.8 bar). I så fall larmar den för förhöjt däcktryck, vilket är för mig en nyhet.
av RonniePersson
Att däcktrycket ökar 0,2 bar är ju helt normalt eftersom däcken blir varma när man kör. Men att bilen varnar för det, verkar ju lite konstigt? Imorgon den 16 oktober, har jag tid för byte till vinterdäck på min V60 -15. Återkommer hur det blir med varningar om däcktrycket...
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]