Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KaizerIan
Hej!
Har en XC60 2009 (köpt från bilhandlare i våras och besiktad kort därpå) som vägrar starta.

Stoppade in bilnyckeln, motorn spann några varv och sen ingenting. Tog ut bilnyckeln, stoppade in den och försökte igen. Då svartnade allt i bilen i kanske 20s innan det dök upp varningar om att airbag och allt det inte fungerade (antar/hoppas att det bara dyker upp då motorn är död). Den vägrade även ta ut nyckeln (Sån där plastdosa man stoppar in) så blev tvungen att dra ut den.

Vet den har varit lite trögare att starta de senaste 2 veckorna men inte riktigt tänkt på det förrens nu.

Jag misstänker att det är ett lågladdat batteri men har aldrig fått upp varningsymbolen för att den skulle vara lågt laddad, även under perioden då den varit segare att starta.

Har mestadels bara kört kortare 10min sträckor med bilen men körde i kanske 1.5hr förra helgen så tycker att det borde laddat upp batteriet tillräckligt? Men jag har absolut 0 bilkunskap så kan ha fel.

Har jag rätt i att det antagligen bara är ett urladdat batteri eller låter det som något allvarligare?
av ridax
Låter som batterietbehöver laddas. Det nda man kan bli fundersam över är varför den inte klagat. 1.5 timmes körning är alldeles för lite för att ladda ett tomt batteri så det blir fullt, utan fördröjer problemet lite. Med det körmönstret du har så bör du nog vänja dig vid att ladda emellanåt.
av Tompan60
Mitt batteri höll 10 år vilket är otroligt bra. Kolla datumstämpling på batteripolen. Brukar stå vecka och år. Äldre än 5 år är det troligt fel. Sen blir urladdad batteri sulfaterat ofta bortom räddning
av frippe64
KaizerIan skrev: lör 05 okt 2019, 04:14 Jag misstänker att det är ett lågladdat batteri men har aldrig fått upp varningsymbolen för att den skulle vara lågt laddad, även under perioden då den varit segare att starta.
Finns det en varningssymbol för det?
av kvillebäck
Man brukar se rekommendationer att ladda batteriet vid sådana här tillfälle. De flesta bilar är utrustade med generator som sköter laddningen. Fungerar inte detta brukar det komma upp en symbol som meddelar detta.
Ladda behöver göras om man av någon anledning lämnat en förbrukare på.
Vid något enstaka tillfälle om man kört bara kortare sträckor med extra värmare igång.

Mäta batteriet med multimeter skall göras under BELASTNING. Lättaste sättet att belasta är att köra på startmotorn. Om batteriet har under 10 volt vid startögonblicket skall det bytas, INTE LADDAS.

OBS! Digitala multimetrar kan ibland vara för snabba för att man skall se dippen om man inte ställer in den på "peak" så den sparar lägsta värdet.

Kontrollera kablarna på startmotor och batteri.

Lycka till!
av ridax
kvillebäck skrev: sön 06 okt 2019, 19:23 OBS! Digitala multimetrar kan ibland vara för snabba för att man skall se dippen om man inte ställer in den på "peak" så den sparar lägsta värdet.
För långsamma måste du väl mena...
av kvillebäck
Japp. En dipp på en tiondels sekund brukar inte visas i displayen på digitala instrument för då skulle det flimra siffror hela tiden. Har du en visare så syns det tydligare då nålen rör sig lite långsammare. (trögare)

I stort sett kan man säga att bilbatteriet har sex celler med två volt i varje. Om en cell ger upp, (Vid belastning) så har man bara tio volt kvar. Det är ofta så att om man mäter obelastat så märks inget.

Ofta så bildas en liten beläggning på cellerna vid laddning som även lossar ibland och lägger sig i botten på cellen. Detta kan man ofta se som en grå grumlig förorening i botten på batteriet. när detta når upp till cellens plattor så kan det bli kortslutning eller ännu värre polvändning. (plus och minus byter plats).
Detta kan exempelvis ske vid kurvtagning eller kraftig acceleration. Kan orsaka att bilen stannar i samma kurva på väg till jobbet varje dag vilket brukar orsaka en del grubblerier.

Om polvändning sker så DRAR cellen två volt i stället för att ge två volt. Då har du åtta volt i stället för tolv.
Har man tur så händer detta bara vid belastning och bilen går att kabla igång eller putta igång.

Vid åtta volt får man ofta det karikatäristiska "solonoidsmattret" .

Förr kunde ett bilbatteri väga"BLY" :-D och hålla tio till tjugo år.
Nu så väger batterierna inget och håller två till fem år.

Byt dåliga batterier om ni inte vet med er om att ni lämnat någon förbrukare på.

Lycka till!

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]

Nolla motor V70 D3

Hej! Har tagit mig an en V70 D3 2011 (2 liter, 5[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tun[…]