Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hoffmeister2
Tja!

Har en v60-11 T3.

Tänkte göra oljebyte på den. Första gången för mig på denna bil.

Har googlat utan att hitta något vettigt om vart filtret sitter, eller om några speciella verktyg behövs? Är ju rätt skönt att ha detta klart för sig innan man sätter igång.

Någon som kan beskriva processen? Har ju såklart bytt på andra bilar många gånger, men just denna verkar vara lite olika svar när man googlar. Sitter ju ett filter framme på motorn. Är det oljefiltret, eller sitter det under?

Mvh Johan
av Hoffmeister2
Ok!

Är van vid att filtret sitter under. Blev lite konfunderad när det sitter i framkant på motorn.. verkar idiotiskt. Svårt att komma åt där..
av Solomon
När du öppna motorhuvudet ser du filtret nära fläkten lättast om du lyfta bilen för att komma åt.
av frippe64
Hoffmeister2 skrev: lör 28 sep 2019, 16:37 Ok!

Är van vid att filtret sitter under. Blev lite konfunderad när det sitter i framkant på motorn.. verkar idiotiskt. Svårt att komma åt där..
Sitter under? Under vad? Det är väl inget märkligt med att filtret sitter i framkant på motorn.

Att du ser filtret uppifrån innebär inte att du ska byta det uppifrån, det tas underifrån. :-)

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]

Nolla motor V70 D3

Hej! Har tagit mig an en V70 D3 2011 (2 liter, 5[…]