Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kopplade släp till bilen, anslöt kabel från släp, allt fungerade OK. Väntade 10 min, startade bilen igen, allt ljus på släpet borta?? (släpet är ok fungerar på min andra bil ). Mätte spänning i kontakten = 0 volt, kollade de 2 säkringar 15 o 40 A som sitter i skuffen = hela.
Finns det fler säkringar för uttaget till släpet, eller vad har hänt ?? Någon som vet?
Det första som jag tänker på är att "någon glad kopplare" har använt så kallade strömtjuvar när (och om) vederbörande har gjort en egen installation. Strömtjuvar är en sorts kontakter med inbyggt fel som visar sig när man som bäst behöver dom. Är det däremot en fabriks-verkstadsinstallation kan ju felet vara någon annan stans. Men någon sorts avbrott har du säkert.

Bildexempel på en strömtjuv: https://www.bilupplysningen.se/product/ ... 5sEALw_wcB
Draget är monterat hos Volvo-verkstad (återförsäljare). Bör ju alltså vara rätt inkopplat enligt Volvos anvisningar.
Bilen har förvisso larmat om att broms- och blinker inte fungerar, men vid kontroll visar det sig att det gör de.
Larmen har inte legat kvar, i displayen, när jag kopplat från släpet.
Ja, den känner så fall inte av att det är en vagn inkopplad, om ex led-belysning förbrukar så ström att bilen inte förstår att det hänger en vagn bakom.
Testa med en annan vagn. Funkar det inte då så är det läge börja felsöka.
Provade idag att ansluta släpet och nu fungerar ljuset som tidigare (ingen åtgärd utförd, dock regnigt väder idag). Dvs allt lyser som det ska och bilen larmar om att broms och blinkers är ur funktion (trots att de är i funktion).
Det finns inga LED-ljus på släpet. Jag tror nu att det är något med jordningen i släpet som spökar då man kan skönja ett litet spänningdfall på positionsljuset när blinkersen används.
Återkommer med nya rön när de dyker upp

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]

Nolla motor V70 D3

Hej! Har tagit mig an en V70 D3 2011 (2 liter, 5[…]