Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av UnleashFusion
MartinS skrev: sön 18 aug 2019, 10:05
Det kommer nog bli bra. Köper hem ATE ceramic belägg och Brembo skivor under vintern tror jag så blir det en fin uppgradering till våren när sommarhjulen kommer på igen...
Några dagar sen såg jag på mister-auto där ATE skivor fram som var 316mm - hade en riktigt fin pris(tror det var 420kr/skiva) + kunde få 25% off -- annars brukar andra sidor kosta minst 700-800kr med rabatt. Idag när jag kollar så ligger dom på 600kr/st men + 25%(när man koden är aktiv) fortfarande värt. (idag fanns bara "top15" för 15% off
av KalleJ
Det är väl olika huvudbromscylindrar mellan 300 336 också. Så blir nog bra kompromiss med 316.
Slänger du på färg på de nya sköldarna så lär de hålla längre än orginal också.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag upptäckte precis i Vida att det är olika bromsslangar fram för 16 respektive 16,5" bromsar. Kollar man på reservdelssidor verkar det skilja ett par cm i längd (kortare slang för större ok). Däremot verkar det väldigt olika på eftermarknaden hur långa de faktiskt skall vara för de olika oken. Allt mellan 375mm till 405mm för 16,5" oken... Att köpa ATE bör väl dock vara ganska safe antar jag, dom är 375mm.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det var ju många som bytt från 300mm till större, har ni inte brytt er om slangarna eller hur har ni gjort?
Användarvisningsbild
av MartinS
Inga erfarenheter kring slangarna?
av UnleashFusion
MartinS skrev: tor 29 aug 2019, 07:06 Inga erfarenheter kring slangarna?
Utifrån dom inlägg/bilder som bytt till större bromsar ser jag ingen nämna bromsslangen överhuvudtaget. Däremot ser man bromsok, bromssköld(ar) däremot.

Jag hoppas dock att dom som bytt kan ge lite mer detaljerad information.
Användarvisningsbild
av Perra83
Nej jag bytte aldrig. Dock bytte jag från 316 till 336.
Ansluts slangen olika i bromsoket tro.. med en annan vinkel eller nått? 316 och 336 ser i alla fall identiska ut.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är samma vinkel och den ser ut att vara placerad på ungefär samma höjd i förhållande till okhållarens bulthål. Det kanske inte spelar någon roll, iallafall inte när man uppgraderar, kanske blir slangen för kort om man "nedgraderar"?! Enligt vida är det olika slangar för alla tre skivstorlekarna.

Hur gjorde du när du bytte Perra?, lossade du slangen mot röret för att vrida den rätt eller blev det okej när du "snurrade" bort det gamla oket och dit med det nya?
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag lossade bara slangen vid bromsoket och tycke inte att det såg konstigt ut. Ska komma ihåg att se hur det sitter när ja byter till vinterdäcken.

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]

Nolla motor V70 D3

Hej! Har tagit mig an en V70 D3 2011 (2 liter, 5[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tun[…]