Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mjgripen
Tjena! Har haft min V60 Twin Engine 2016 någon månad och allt funkar bra.

Men jag har försökt hitta information om det är okej att köra batteriet helt tomt. Alltså i hybridläget kickar dieselmotorn in av sig själv när det fortfarande finns en halv stapel ström kvar (några km räckvidd). Men jag kan fortfarande välja Pure läget och köra stapeln helt tom. Jag har hört att Litiumbatterier inte mår bra av att bli tomma.

Någon som vet hur detta funkar?
Du kan inte skada bilen utan kör så länge du önskar. När stapeln är "tom" finns det fortfarande kvar laddning i batteriet. Det är samma sak när det är fullt. Rent tekniskt skulle det gå att ladda batteriet ännu mera men man låter bli för att skydda det.
Precis som löver säger.. Kör man dessutom helt tomt med pure-läget börjar bilen direkt Ladd upp det lite när dieselmotorn startas. Man kan märka det på att man får betydligt högre förbrukning i nån mil.

Jag försökte alltid se till att inte köra helt slut på pure innan jag var väldigt nära hemma.. Just för att inte bilen skulle ladda batteriet med dieselmotorn. Dyrt och ineffektivt.

En sak som däremot kan vara dålig för batteriet är om man ställer bilen med helt tomt batteri ofta. Alltså kör helt slut på batteriet med pure och sen stannar och ställer bilen utan att ladda. Kan nog vara bra att i allafall inte sätta det i system att göra så. ;)
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]