Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klirre
AndreasThn skrev: tor 11 apr 2019, 08:05 Vi har en V60 D3 man på jobbet och körde den en lägre sväng igår, tycker att den upplevs klen hade defenitivt inväntat en D4 aut.
Det beror kanske på vilken D3 det är, tror det funnits två olika 5cyl och en VEA. Visst är det inget fartmonster men duger mer än väl till vanlig pendling.

Jag kan bara rekommendera TS att prova, och om det landar i en D4 eller starkare så lyssna noga när du provkör så du inte köper nåt som redan är defekt.
av crlfalk
klirre skrev: tor 11 apr 2019, 20:38
AndreasThn skrev: tor 11 apr 2019, 08:05 Vi har en V60 D3 man på jobbet och körde den en lägre sväng igår, tycker att den upplevs klen hade defenitivt inväntat en D4 aut.
Det beror kanske på vilken D3 det är, tror det funnits två olika 5cyl och en VEA. Visst är det inget fartmonster men duger mer än väl till vanlig pendling.

Jag kan bara rekommendera TS att prova, och om det landar i en D4 eller starkare så lyssna noga när du provkör så du inte köper nåt som redan är defekt.
Ska försöka hitta en D3 att pröva :-D tänker att för dessa pengar säljer väl ingen firma en bil som bara skriker efter hjälp? Eller efter man läst tråden om detta så verkar ju tekniker säga att det ska vara så :-o
klirre skrev: tor 11 apr 2019, 20:38

Hmm har för mig att det är en M16 så borde vara VEA tycker jag, lät inte 5-cyl heller om jag kommer ihåg rätt.
av tjurre
Köpte en v60 my16 d4 aut summum be pro med taklucka o lite annan schysst extrautrustning, 6500 hade den gått. gav 200k++, kändes dyrt men letat länge efter en vea summum aut med taklucka:D . Sitter dock 16¨ 205*60 sommar hjul på den. Väldigt behagligt för kropp o plånbok iofs. Hade ju dock velat sätta på ett par 19¨. Ni som har det vilket chassi har ni och vilken däckprofil/bredd passar bäst. 8¨breda fälgar är det jag tänkt så antar det är 235 som gäller men hur funkar det i praktiken? Såg man kunde få polestarchassi för 8k hos en volvo handlare. Eller funkar det lika bra med eftermarknads coils och fjädrar? svar uppskattas. mvh nybliven v60 förare:)))))
Användarvisningsbild
av TommyP86
Just coils på eftermarknad gör bilen lägre. Polestarchassit är nog att rekommendera om du vill ha väghållning.
Jag har ixion 2 ”19, de är väl 8” tror jag. Standarddimensionen är 235/40-19.
Användarvisningsbild
av fjohan82
tjurre skrev: sön 21 apr 2019, 09:39 Köpte en v60 my16 d4 aut summum be pro med taklucka o lite annan schysst extrautrustning, 6500 hade den gått. gav 200k++, kändes dyrt men letat länge efter en vea summum aut med taklucka:D . Sitter dock 16¨ 205*60 sommar hjul på den. Väldigt behagligt för kropp o plånbok iofs. Hade ju dock velat sätta på ett par 19¨. Ni som har det vilket chassi har ni och vilken däckprofil/bredd passar bäst. 8¨breda fälgar är det jag tänkt så antar det är 235 som gäller men hur funkar det i praktiken? Såg man kunde få polestarchassi för 8k hos en volvo handlare. Eller funkar det lika bra med eftermarknads coils och fjädrar? svar uppskattas. mvh nybliven v60 förare:)))))
Jag har Polestar Performance Parts-chassit på min V60 i kombination med 235/40/19 (Bor 8x19") på sommaren och 235/40/18 (Ymir 8x18") på vintern.
Bilen levererades med standard-chassit men det var på tok för mjukt för min smak, den var extremt stötig nån vecka efter att det nya chassit monterats men sen blev det bara bättre... :-)
Första sommaren körde jag till Spanien, då med standarschassit. Gungig värre i högre hastigheter (läs: Autobahn).
Förra sommaren till Grekland gick det betydligt bättre med PPC monterat, den ligger avsevärt mycket bättre på vägen när farten ökar, dvs 200+. :-)
DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]

Connected Safety använder bilens inbyggda SIM[…]