Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har en V60CC-18 D3 med automatlåda. Ungefär första kilometern varje morgon när jag kör till jobbet så tycker jag att den växlar väldigt sent. Den varvar mer än normalt och det känns som den går väldigt tungt. Om man även kikar på vad den drar under denna perioden så är det mer än vanligt.

Om det varit kallt ute under natten, så är den kvar i detta läget längre.
Det hjälper inte om jag använder dieselvärmaren heller.

Är det någon som har upplevt samma beteende, och isåfall har någon aning om varför den gör detta?

Mvh Joakim
JoalaL skrev: mån 15 apr 2019, 07:28 Hej

Jag har en V60CC-18 D3 med automatlåda. Ungefär första kilometern varje morgon när jag kör till jobbet så tycker jag att den växlar väldigt sent. Den varvar mer än normalt och det känns som den går väldigt tungt. Om man även kikar på vad den drar under denna perioden så är det mer än vanligt.

Om det varit kallt ute under natten, så är den kvar i detta läget längre.
Det hjälper inte om jag använder dieselvärmaren heller.

Är det någon som har upplevt samma beteende, och isåfall har någon aning om varför den gör detta?

Mvh Joakim
Detta är fullt normalt. Den gör så för att lådan snabbare ska komma upp i temperatur.
Där ser man, men tycker det känns konstigt för den drar ju betydligt mer under den här uppvärmningsfasen. Men det kanske vägs upp av att den släpper ut mindre farliga ämnen?

Jag tycker ju att den beter sig så här även om det är ganska varmt ute, inte lika länge men ändå samma beteende. Är det en viss temperatur den ska upp till?

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ett sätt att minimera riskerna för damm […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]

Connected Safety använder bilens inbyggda SIM[…]