Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
Doraso skrev:@dannesk,

Tack så mycket för tips. Den där bussningen du pratar om är det den som ser ut som ett vitt skruvhuvud i plast? För den känns inte som den är intryckt hela vägen. Sitter inte precis emot pedalen utan sticker ut 2mm typ. Går det bra att smörja med lithiumfett?
Kommer inte ihåg riktigt men den sticker säkert ut lite. Du måste smörja med typ WD40 så det tränger in vid bussningen/axeln, jag smörjde bägge sidor samt även mellan pedalen och stället så det tränger in riktigt.
av pak7
Vill man ha bort knäppande ljudet så gör det jag skrev om att smörja med typ 556 bakom pedalen! Det är snart 2 år sen jag gjorde det och det är tyst än. Enkelt och billigt. Plast är plast...
av dannesk
pak7 skrev:Vill man ha bort knäppande ljudet så gör det jag skrev om att smörja med typ 556 bakom pedalen! Det är snart 2 år sen jag gjorde det och det är tyst än. Enkelt och billigt. Plast är plast...
På din kanske det var lösningen men på min var det först fjädern och sedan bussningen till pedalen, ingen av dom jag hjälpt med knäppande pedal har haft nått problem med knäppljud ifrån huvudcylindern men visst kan man prova att smörja länkaget till den samt axeln.
av Doraso
pak7 skrev:Vill man ha bort knäppande ljudet så gör det jag skrev om att smörja med typ 556 bakom pedalen! Det är snart 2 år sen jag gjorde det och det är tyst än. Enkelt och billigt. Plast är plast...
dannesk skrev:
På din kanske det var lösningen men på min var det först fjädern och sedan bussningen till pedalen, ingen av dom jag hjälpt med knäppande pedal har haft nått problem med knäppljud ifrån huvudcylindern men visst kan man prova att smörja länkaget till den samt axeln.
Det är ju mycket plastdetaljer där man ska smörja. Mår inte plast dåligt av WD40 och 556?
av Doraso
Pratade med verkstaden igen. Har fortfarande garanti kvar nämligen. Dom har ju bytt hjälpfjädern och huvudcylindern sen innan och nu har dom beställt ett nytt pedalställ och jämföra. Tydligen var det något problem med pedalstället på V70 2016 som skapade exakt det missljudet jag har och det finns en journal hos Volvo att byta det. Verkstaden säger doch att pedalstället på min bil redan är bytt till den nyare varianten. Men eftersom jag fortfarande har problemet så ska dom nu beställa hem ett nytt och först jämföra dom och sen eventuellt byta om det visar sig att något är galet.

Mvh D
DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]

Connected Safety använder bilens inbyggda SIM[…]